لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

صدور حکم اعدام برای دو ایرانی دیگر در مالزی


بنا بر گزارش‌ها، مالزی دو مرد دیگر ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام و یک زن ایرانی را نیز به ۱۶ سال زندان محکوم کرده‌است.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه چهارم آذرماه به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی، بـِرناما، نوشت که برای «کاظم - ح» ۳۳ ساله، و «میکائیل - ص» ۳۹ ساله، حکم اعدام صادر شده و جرم آنها حمل مواد مخدر معروف به «شیشه» ذکر شده‌است.

بنا به حکم دادگاه عالی شهر «شاه عالم» مالزی، همسر خانه‌دار «کاظم - ح» نیز به جرم حمل مواد مخدر به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌است.

طبق قوانین مالزی، داشتن و حمل بیشتر از ۵۰ گرم مواد مخدر می‌تواند، شامل مجازات اعدام شود.

به گفته سفیر ایران در مالزی حدود ۲۲۲ نفر ایرانی در زندان‌های مالزی به سر می‌برند که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر است. به گفته وی، تاکنون ۷۶ ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا با مجازات اعدام مواجه شده‌اند.

جزئیات پرونده دو محکوم به اعدام

به گزارش ایرنا، «کاظم - ح» که سال ۲۰۱۱ به جرم قاچاق مواد مخدر در چمدان در فرودگاه کوالالامپور دستگیر شده، به اعدام و همسر خانه‌دار وی نیز به این جرم به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

این زوج روی هم یک کیلو و ۳۳۰ گرم ماده مخدر متاآمفتامین حمل می‌کردند که در بازار سیاه به نام «شیشه» معروف است.

قاضی «داتوک احمدی اثناوی»، زن ۳۲ ساله ایرانی به نام «ثریا - م» را به دلیل نبود مدارک کافی از مجازات اعدام تبرئه کرد، اما «کاظم - ح» شوهر ۳۳ ساله وی را به اعدام محکوم کرد.

این قاضی مالزیایی گفت که ثریا «خوش‌شانس» بوده، چون زنان از مجازات شلاق معاف هستند.

وکیل این زن ایرانی اعلام کرده‌است، او از کار خود پشیمان است.

دادگاه دیگری در مالزی «میکائیل - ص» ۳۹ ساله یک ایرانی دیگر را به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم کرده‌است.

وی که راننده تاکسی است، ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۰ در فرودگاه کوالالامپور در حال قاچاق مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شد. وی نیز ۷۵۲ گرم متاآمفتامین حمل می‌کرده‌است.

پیش از این در آبان‌ماه سال جاری اعلام شد که دو شهروند دیگر ایرانی به نام‌های شهرزاد منصور، ۳۱ ساله، و ندا مصطفایی، ۲۶ ساله، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به خاطر آن‌ که در دسامبر ۲۰۱۰ «قاچاقی متاآمفتامین وارد مالزی کرده بودند» حکم اعدام دریافت کرده‌اند و وکیل مدافع آنان هم‌اینک برای این پرونده‌ها فرجام‌خواهی کرده‌ است.

وزارت خارجه مالزی روز هشتم آبان، گفت که با وجود هشدارهای تهران در مورد تأثیر سوء اعدام دو زن ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در مالزی، «روند قانونی در مورد این دو نفر باید ادامه پیدا کند».

دو خواهر ایرانی به نام‌های فاطمه و تهمینه ۲۴ و ۲۶ ساله نیز مهر ماه گذشته در مالزی به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

این دو، سه سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر در فرودگاه بین المللی کوالالامپور دستگیر شده بودند.

سفیر ایران در مالزی گفته است که درخواست رسمی از سوی سفارت ایران برای عفو تعدادی از زندانیان ایرانی در مالزی به دفتر پادشاه مالزی ارائه شده و در حال پی‌گیری است.
XS
SM
MD
LG