لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای «محکومیت» سوریه


نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد سوریه روز سه شنبه آغاز شده و قرار است که درباره قطعنامه ای به منظور محکومیت دمشق به خاطر استفاده «خشونت‌بار» از سلاح سنگین در مناطق مسکونی تصمیم‌گیری شود.

این نشست به درخواست ترکیه، قطر، کویت و عربستان و با پشتیبانی کشورهای غربی از صبح روز سه شنبه آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «لورا دوپوی لاسر»، رییس فعلی این شورا در آغاز نشست روز سه‌شنبه گفت که ایران، عضو ناظر در شورای حقوق بشر، «اعتراضی رسمی» خود را علیه برگزاری نشست فوری در خصوص موضوع سوریه به وی تسلیم کرده‌است.

هیات روسی حاضر در این نشست نیز به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که وضعیت در سوریه از نشست فوری پیشین شورا در اوایل دسامبر، «تغییری نکرده‌است» و خواستار دادن فرصت بیشتر برای تصمیم‌گیری در مورد تصویب قطعنامه شد.

با این حال دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفتند که به نظر می رسد اکثر ۴۷ کشور عضو این شورا از قطعنامه محکومیت «خشونت‌های پیاپی، گسترده و سیستماتیک سوریه» حمایت کنند.

یک دیپلمات عرب در آستانه برگزاری نشست شورای حقوق بشر گفت: «اکثریت کشورها با این قطعنامه موافقند و این قطعنامه به آسانی به تصویب خواهد رسید.»

تصویب قطعنامه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل از نظر اخلاقی بر فشارها بر دولت سوریه می‌افزاید اما درخصوص اقدامات عملی برای جلوگیری از خشونت‌ها الزام قانونی ندارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، شمار کشته‌شدگان در این کشور در روز دوشنبه به دستکم ۱۳۸ نفر رسید که ۶۴ تن از این کشته‌شدگان جوانانی از محله بابا عمرو شهر «حمص» هستند که به طور دسته‌جمعی به قتل رسیده اند.

شبکه‌های خبری به نقل از فعالان سوری و همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه از حادثه‌ای خبر دادند که طی آن اجساد ده‌ها جوان حمصی کشف شده‌ است. طبق این گزارش سر این افراد بریده شده‌است.

بنا بر این گزارش‌ها، تعداد زیادی از خانواده‌های محله بابا عمرو حمص که بیش از بیست روز است در معرض گلوله‌باران نیروهای دولتی قرار دارد، در حال فرار از شهر بودند که نیروهای مسلح در راه، سر ۶۴ جوان را از تن جدا کرده و زن‌ها و کودکان را به جایی نامعلوم بردند.

گزارش‌ها حاکی است نیروها و تانک‌های لشکر چهارم سوریه به فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، از دوشنبه شب وارد خیابان‌های اصلی محله بابا عمرو حمص شده‌اند.

گزارش می‌شود که بر روی این تانک‌ها نوشته‌هایی با مضمون «هیولاهای لشکر چهارم» نقش شده‌است.

سوریه بیش از ۱۱ ماه است که صحنه ناآرامی‌های داخلی است و مخالفان خواهان برکناری بشار اسد از قدرت هستند. این در حالی است که حکومت سوریه روز یکشنبه قانون اساسی جدید این کشور را به رای گذاشت که به گزارش تلويزيون دولتی سوريه، حدود ۸۹ درصد از شرکت‌کنندگان به آن رای مثبت داده اند.

غرب همه‌پرسی بر سر قانون اساسی جدید سوریه را ناکافی دانسته و آن را نمایشی خوانده است. این در حالی است که روسیه و چین از این رأی‌گیری حمایت کرده‌اند.

حضور ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

در همین حال، خبرگزاری ایسنا خبر داد که علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، نیز در نشست چهار هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شرکت کرده و روز دوشنبه در این اجلاس سخنرانی داشته‌است.

بنا بر این گزارش، وی در این سخنرانی در مورد سیاست‌های اسرائیل و آمریکا به انتقاد پرداخته اما اشاره‌ای به تحولات سوریه و مسائل حقوق بشری در آن کشور نکرده‌است.

علی‌اکبر صالحی در این سخنرانی به مردم منطقه خاورمیانه «به دلیل موفقیت‌های‌شان» تبریک گفته و در همین حال جمهوری اسلامی ایران را «موفق‌ترین تجربه اسلامی در جهان معاصر» دانسته‌است.

به گفته وی، «جمهوری اسلامی ایران موفق‌ترین تجربه اسلامی در جهان معاصر است که بر پایه اتکاء به مردم، عرضه نمونه‌های پیشرفت ملی براساس حفاظت از مردم‌سالاری و ارزش‌های اصولی پایه گذاشته شده‌است و در زمینه‌های علوم، فناوری، عدالت اجتماعی، توسعه، تضمین جایگاه زنان، احترام به حقوق اقلیت‌های دینی و حوزه‌های دیگر موفقیت‌های چشمگیری داشته‌است.»
XS
SM
MD
LG