لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا آغاز شد


حوزه‌های رأی‌گیری در شش منطقه زمانی آمریکا به ترتیب از شرق به غرب گشایش می‌یابند.
حوزه‌های رأی‌گیری در شش منطقه زمانی آمریکا به ترتیب از شرق به غرب گشایش می‌یابند.
روز سه‌شنبه، شانزدهم آبان برابر با ششم نوامبر، نخستین صندوق‌های رأی‌گیری برای پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ۹ ایالت شرقی آمریکا به روی رأی‌دهندگان گشایش یافت.

ایالات‌ آمریکا از نظر اختلاف ساعت به شش منطقه زمانی تقسیم شده‌اند و قرار است صندوق‌های رأی‌گیری در دیگر نقاط این کشور نیز طی ساعات آینده به ترتیب از شرق به غرب در این مناطق زمانی کار خود را آغاز کنند.

بنا بر گزارش‌ها، اولین صندوق رأی‌گیری این انتخابات، نیمه‌شب در دهکده‌ای به نام «دیکسویل ناچ» در ایالت نیوهمپشر باز شد که در آن از ۱۰ رأی دریافت‌شده پنج رأی به باراک اوباما و پنج رأی دیگر به میت رامنی اختصاص داشت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که دست‌کم ۱۲۰ میلیون تن از شهروندان آمریکا در این انتخابات به پای صندوق‌های رأی بروند تا مشخص کنند که آیا باراک اوباما، از حزب دموکرات، می‌تواند چهار سال دیگر کار خود را به عنوان رئیس جمهور ادامه دهد یا این که باید منصب خود را به میت رامنی از حزب جمهوری‌خواه تحویل دهد.

اولین نتایج صندوق‌های رأی‌گیری قرار است از بامداد چهارشنبه اعلام شوند، اما اعلام نتیجه نهایی مجموع آراء ممکن است چندین روز یا شاید حتی تا هفته‌های بعد به طول بینجامد.

نتیجه نهایی این انتخابات تعیین‌کننده مسیر سیاسی ایالات متحده طی چهار سال آینده به‌ویژه در حوزه‌هایی چون هزینه‌های دولت، مالیات، بیمه و درمان، رویارویی با قدرت نوظهور چین، و مناقشه هسته‌ای با ایران خواهد بود.

آخرین نظرسنجی‌ها نشانگر رقابت تنگاتنگ دو رقیب انتخاباتی و برابری تقریبی آراء آنهاست، اما برپایه این نظرسنجی‌ها باراک اوباما در چند ایالت مهم و مردد، به خصوص در اوهایو، کمی از رقیب خود پیش است.

در انتخابات روز سه‌شنبه شهروندان آمریکا نه تنها رئیس‌جمهور، بلکه حدود شش هزار نفر از نامزدها برای پست‌های دولتی محلی و منطقه‌ای را نیز انتخاب می‌کنند.

بنا بر گزارش، «مؤسسه ملی پول در سیاست ایالتی»، شرکت‌های بزرگ و گروه‌های لابی در آمریکا که همواره می‌کوشند با هزینه کردن برای کاندیداهای مورد نظر خود، راه را برای انتخاب شدن این نامزدها هموار کنند امسال بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار برای این امر خرج کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در ایالت کالیفرنیا از ۵۷۰ میلیون دلاری که در آستانه انتخابات جدید صرف تبلیغات برای کاندیداهای محلی شده‌ است ۴۲۱ میلیون دلار آن توسط گرو‌ه‌هایی پرداخت شده که قصد دارند نتایج همه‌پرسی آینده در مورد تنباکو و فرآورده‌های غذایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌ است را تحت تأثیر قرار بدهند.

انتخابات روز سه‌شنبه سرنوشت یک‌سوم از کرسی‌های سنا و تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده را نیز برای دور بعدی مشخص می‌کند.

انتظار می‌رود که جمهوری‌خواهان بتوانند برای دوره جدید، اکثریت خود را در مجلس نمایندگان، و دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ کنند.
XS
SM
MD
LG