لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

آمریکا: بر سر زمان اجرای توافق ژنو هنوز تفاهم حاصل نشده


ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۱ دی، گزارش‌های مربوط به این‌ که گروه ۱+۵ و ایران بر سر زمان اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو به تفاهم رسیده‌اند را رد کرد، اما خبر داد که اجرای این توافق «به زودی» انجام خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه با اعلام این مطلب، در ارتباط با آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که «در بحث‌ها پیشرفت داشته‌ایم و تیم‌ها چند نکته حل‌نشده را همراه خود به پایتخت‌هایشان برده‌اند».

وی در عین حال افزود: «انتظار می‌رود که طرفین، طرح اجرای توافق را به زودی نهایی کنند.»

در همین روز، یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مذاکرات کارشناسی هسته‌ای با ایران را «در جریان» توصیف کرد و درباره به مقصود رسیدن این مذاکرات افزود که «داریم [به این مرحله] نزدیک می‌شویم، اما هنوز نرسیده‌ایم.»

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزارت خارجه ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت که «بر اساس جمع‌بندی و مذاکرات انجام شده با هیئت‌های کارشناسی ۱+۵ زمان اجرایی شدن توافق ژنو دهه سوم ژانویه خواهد بود.»

وی در پاسخ به این‌ که آیا اختلاف‌نظرها و برداشت‌های متفاوت میان دو طرف درباره سازوکار اجرای توافق به طور کامل رفع شد؟ گفت که «دو طرف توانستند به یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق برسند و دیدگاه‌ها و برداشت‌ها اکنون یکسان است.»

هیئت‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ جهت تعیین سازوکار اجرای توافق ژنو در یک ماه گذشته سه دور در وین و ژنو با یکدیگر گفت‌وگوی کارشناسی داشته‌اند.

دور سوم این مذاکرات روز دوشنبه در ژنو آغاز شد و تا ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه ادامه داشت.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، سرپرست هیئت تیم ایرانی و استفان کلمنت معاون کاترین اشتون نمایندگی ۱+۵ را در این دور از مذاکرات برعهده داشتند.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزرات خارجه، گفته بود که «پیشرفت‌های نسبتاً خوبی» در این مذاکرات به دست آمده‌ است. عراقچی همچنین گفت احتمالا هفته آینده با دیگر معاون خانم اشتون، هلگا اشمیت، برای حل مسائل باقی‌مانده و اجرایی کردن توافق ژنو دیدار خواهد داشت.

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ روز سوم آذرماه در ژنو به‌ دست آمد و بر اساس آن طرفین توافق کردند تا در ازای شفافیت بیشتر و برخی از اقدامات داوطلبانه از سوی ایران، گروه ۱+۵ نیز از تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کرده و برخی از تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.

شورای اتحادیه اروپا، که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این اتحادیه است، ۲۵ آذرماه با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای فوری توافق ژنو شد.
XS
SM
MD
LG