لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

گزارش‌ها از عزم آمریکا برای افزایش فشار بر صنعت پتروشیمی ایران


تأسیسات پتروشیمی «نوری» در عسلویه در جنوب ایران.
تأسیسات پتروشیمی «نوری» در عسلویه در جنوب ایران.
گزارش‌ها حاکی است ایالات متحده قصد دارد شرکت‌های کمک‌کننده به صنعت پتروشیمی ایران را نیز شامل تحریم‌های خود کند و انتظار می‌رود که کشورهای اروپایی نیز به زودی از این روند پیروی کنند.

خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول «منابع آشنا با موضوع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود» خبر دادند که تحریم‌های جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران احتمالاً روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

منابع یادشده روز جمعه به خبرگزاری‌ها گفتند که واشینگتن قصد دارد شرکت‌هایی را که به صنعت پتروشیمی ایران کمک می‌کنند از دسترسی به بازارهای آمریکایی محروم کند.

شرکت‌های آمریکایی پیش از این از هرگونه دادوستد با ایران منع شده‌اند و به گفته این منابع، هدف از طرح جدید اجرای همین ممنوعیت در سطح جهانی است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که انتظار می‌رود کشورهای اروپایی نیز در آینده تحریم‌های خود علیه صنعت پتروشیمی ایران را اعلام کنند ولی سی‌ان‌ان گزارش داد که این تحریم‌ها به احتمال زیاد در نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده اعلام خواهند شد.

به گفته این منابع، این اقدام قدرت‌های غربی در واکنش به مطالب جدیدی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ۸ نوامبر خود درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به آنها اشاره کرده‌است.

گزارش جدید آژانس می‌گوید که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران اقدام به طراحی بمب اتم کرده و ممکن است تحقیقات مرتبط با ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفیانه ادامه داده باشد.

تاکنون به‌رغم صدور چهار قعطنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم، مقام‌های دولت تهران همچنان به برنامه اتمی خود ادامه داده‌اند که این امر نگرانی فزاینده‌ای را در غرب برانگیخته است.

افزون بر این چهار قطعنامه، آمریکا و اروپا تحریم‌های یک‌جانبه دیگری را نیز علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که از آن جمله تحریم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در طرح‌های نفت و گاز و همچنین بانک‌های ایران بوده‌است. در همین راستا سناتورهای آمریکایی به تازگی خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شده‌اند.

۸۵ درصد از درآمدهای ارزی ایران متکی به صادرات نفت و بیش از ۱۰ درصد مربوط به مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی است. دولت صادرکننده انحصاری این کالاها است و پس از تحریم شدن ۴ بانک ایرانی در گذشته، پرداخت‌های خارجی به ایران تنها از راه گشایش اعتبار برای بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر قرارگاه خاتم الانبیا متعلق به سپاه پاسداران، پروژه‌های متعددی را در حوزه پتروشیمی به دست گرفته‌است.

ایران از دوران پیش از انقلاب ۵۷ از پیشگامان طرح‌های پتروشیمی در منطقه خلیج فارس بود اما هم‌اینک عربستان سعودی در بازار تولید و فروش فرآورده‌های پتروشیمی در جهان مقام ششم و هفتم را دارد، اما جایگاه ایران در این زمینه در ردیف پنجاه و پنجم است.
XS
SM
MD
LG