لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

آمریکا خواستار افزایش کمک به اپوزیسیون سوریه شد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا.
در حالی که ایالات متحده روز شنبه یکم تیر از هم‌پیمانان خود خواست برای پایان دادن به «عدم توازن» در نبردهای سوریه، کمک‌های نظامی و غیرنظامی خود به اپوزیسیون را افزایش دهند، بریتانیا در همین روز اعلام کرد که هنوز درباره ارسال تسلیحات به اپوزیسیون سوریه تصمیم نگرفته است.

وزرای خارجه گروهی متشکل از یازده کشور موسوم به «دوستان سوریه» روز شنبه در دوحه پایتخت قطر گرد هم آمدند تا در مورد ارائه پشتیبانی نظامی به شورشیانی که برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه مبارزه می‌کنند به بحث بنشینند.

کشورهای این گروه عبارتند از بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، و امارات متحده عربی.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نشست دوحه از ۱۰ کشور دیگر شرکت‌کننده در این نشست خواست تا برای پایان دادن به «عدم توازن» در نبردهای سوریه، کمک‌های نظامی و غیرنظامی خود به اپوزیسیون را افزایش دهند.

بنا بر این گزارش آمریکا در این نشست هم‌چنین از هم‌پیمانان خود خواست تا کمک‌های خود به شورشیان سوریه را از طریق «شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه» که از حمایت غرب برخوردار است هدایت کنند تا بدین طریق از افتادن این سلاح‌ها به‌دست نیورهای مرتبط با القاعده جلوگیری شود.

در همین حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، که در نشست دوحه شرکت داشت گفت که مقامات بریتانیایی در مورد مسئله ارسال کمک به مخالفان در سوریه بحث‌های زیادی انجام می‌دهند اما دولت بریتانیا هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است.

واشینگتن اوایل ماه جاری گفت که قصد دارد در واکنش به گزارش‌های دریافتی مربوط به استفاده رژیم بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان، نیروهای اپوزیسیون سوری را با سلاح‌های ارسالی خود مجهز کند.

برهان غلیون، از مقامات ارشد اپوزیسیون سوریه خبر داده است که ارتش آزاد سوریه به تازگی «جنگ‌افزار پیشرفته شامل یک سامانه پدافند هوایی» دریافت کرده است.

لُوی مقداد، سخنگوی ارتش آزاد سوریه روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مقادیری سلاح‌های نوع جدید دریافت کرده‌ایم که شامل انواع سلاح‌های مورد درخواست ما می‌شود و به باور ما این امر مسیر نبرد را تغییر خواهد داد.»

وی هم‌چنین خبر داد که این سلاح‌ها هم‌اینک به خط مقدم جبهه درگیری‌ها رسیده و افزود که «این سلاح‌ها در دست درجه‌داران متخصص و رزمندگان ارتش آزاد سوریه خواهد بود.»

خبرگزاری فرانسه روز شنبه خبر داد که ارتش رژیم سوریه در این روز با افزودن بر فشار حمله‌ای که چهار روز پیش در شمال و شرق دمشق آغاز کرده بود باعث کشته شدن سه کودک بر اثر شلیک خمپاره شد.

روز جمعه هم‌چنین خبر رسید که درپی نگرانی‌های موجود از وضعیت امنیتی اردن که با سوریه هم‌مرز است، آمریکا تصمیم گرفته است شمار نظامیان خود در اردن را به حدود هزار نفر افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG