لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

اقدامات واتیکان در مورد رسوایی بزرگ سوءاستفاده جنسی


واتیکان تحقیقات در مورد اتهام آزار جنسی کودکان توسط هفت کشیش وابسته به طریقت «لژیون مسیح» و دو کشیش دیگر به خاطر برقراری روابط نامشروع با زنان را آغاز کرده‌است. این نخستین باری است که واتیکان در مورد اتهام‌های مطرح شده در مورد کشیشان آیین «لژیون مسیح» واکنش جدی نشان داده و بررسی رسمی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از مدت‌ها پیش اتهامات بسیار مستندی در مورد رهبر این آیین مطرح شده و وی به تجاوز و سوءاستفاده جنسی از دانش‌آموزان مراکز دینی متهم شده بود ولی واتیکان تا چند سال پیش همواره از «درستکاری و بیگناهی» این شخصیت مذهبی دفاع می‌کرد.

در نهایت همه این ادعاها ثابت شد و واتیکان ناچار گشت ضمن به دست گرفتن مدیریت این تشکیلات مذهبی تحقیقات گسترده‌ای در مورد رواج سوءاستفاده جنسی در میان سایر کشیشان را آغاز کند.

نخست واتیکان مدعی بود که اتهامات مطرح شده فقط مربوط به رهبر پیشین این طریقت است ولی اکنون مشخص شده که با استفاده از فضای پنهان‌کاری که برای سرپوش گذاشتن بر بزهکاری رهبر این آیین ایجاد شده بود، دیگر کشیشان این تشکیلات نیز جرایم مشابهی مرتکب شده‌اند.

مدیریت نهاد کاتولیک «لژیون مسیح» روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفت مورد تحقیقات در مورد سوءاستفاده و آزار جنسی توسط کشیشان این تشکیلات به دفتر ویژه‌ای در واتیکان که مسئول تحقیق در مورد سوءاستفاده‌های جنسی مقامات مذهبی است، ارجاع داده شده‌است. تا پایان تحقیقات افراد متهم از محیط‌های آموزشی و ارتباط با کودکان دور نگاه داشته می‌شوند.

در بخشی از بیانیه مدیریت این نهاد آمده‌است: «طی سال‌های اخیر اتهامات مشابهی در مورد رفتار ناشایست و جرایم بسیار جدی برخی از کشیشان این آیین در کشورهای گوناگون مطرح شده‌است. واتیکان و مسئولان جدید این تشکیلات به انجام تحقیقات کامل و دفاع از حقوق تمامی قربانیان متعهد هستند

مدیریت این نهاد دینی می‌گوید که این بررسی‌ها بر اساس ضوابط درونی این آیین انجام خواهد شد. ولی باید در نظر داشت که بخش اعظم این بزهکاری‌ها سال‌ها پیش اتفاق افتاده و به احتمال زیاد مدیریت این تشکیلات از وقوع آنها با خبر بوده و بنابراین ضوابط درونی این آیین چارچوب مناسبی برای پیگیری این جرایم نیست.

مدیریت جدید «لژیون مسیح» می‌گوید که علاوه بر ارجاع این پرونده‌ها به دفتر ویژه یادشده، بخشی از نتیجه تحقیقات به دستگاه قضایی و پلیس نیز اطلاع داده خواهد شد. اما با توجه به محدودیت‌هایی که معمولا نهادهای مذهبی برای دخالت دستگاه قضایی ایجاد می‌کنند هنوز نشانه‌ای از مداخله دستگاه قضایی و یا پلیس در این پرونده‌ها دیده نمی‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بخش دیگری از بیانیه مقامات «لژیون مسیح» می‌نویسد که علاوه بر موارد مربوط به آزار جنسی کودکان، دو کشیش دیگر نیز به اتهام زیر پا گذاشتن «تقدس روحانیت» و سوءاستفاده از موقعیت روحانی خود برای برقراری رابطه جنسی با زنان تحت بازپرسی قرار دارند.

رسوایی مربوط به «لژیون مسیح» و پیشوای سابق آن یکی از بزرگترین رسوایی‌های اخلاقی کلیسای کاتولیک در سده بیستم است. پاپ ژان پل دوم همیشه «مارسیل ماسیل» پیشوای سابق و درگذشته این طریقت را به عنوان الگویی از ایمان و قداست معرفی می‌کرد. «لژیون مسیح» با بیش از ۹۰۰ کشیش در سراسر جهان، به خاطر گردآوری کمک مالی فراوان و جلب تعداد زیادی از افراد به لباس روحانیت شهرت زیادی داشت.

مدارک موجود در واتیکان نشان می‌دهد که دست‌کم از سال‌های دهه ۱۹۵۰ واتیکان اطلاع داشته که پیشوای این آیین، کودک‌آزار و به مواد مخدر معتاد بوده‌است.

سرانجام در سال ۲۰۰۶ بود که واتیکان «مارسیال ماسیل» را به خاطر جرایمی که مرتکب شده بود تا آخر عمر به گوشه‌نشینی و دعاخواندن محکوم کرد. او در سال ۲۰۰۸ درگذشت و فقط در آن زمان بود که مدیریت «لژیون مسیح» اعتراف کرد که وی با روابط نامشروع با زنان سه فرزند دارد و سال‌ها از کودکان مراکز آموزشی این تشکیلات سوءاستفاده جنسی می‌کرده‌است. واتیکان در سال ۲۰۱۰ مدیریت و کنترل این تشکیلات را مستقیما به دست گرفت.

قربانیان این جرایم ضمن ابراز خرسندی از انجام این تحقیقات به نتایج آن چندان خوشبین نیستند و معتقدند که رهبری کلیسای کاتولیک جهان هنوز هم از بازگویی تمامی حقایق و پذیرش ابعاد این جرایم شانه خالی می‌کند.
XS
SM
MD
LG