لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا: احتمال اجازه به ایران برای ادامه بخشی از غنی‌سازی


لیناس لینکِویسیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی
لیناس لینکِویسیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی
وزیر امور خارجه لیتوانی روز چهارشنبه دهم مهر گفت دولت‌های غربی این احتمال را بررسی می‌کنند که در چارچوب دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، به ایران اجازه دهند که مقداری از غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد.

لیناس لینکِویسیوس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال امکان ادامه بخشی از غنی‌سازی در ایران گفت: «به باور من بخشی از بازی این است که اگر ایرانیان ثابت کنند کارهایی که انجام می‌دهند صلح‌آمیز است به نظر من امکان ادامه آن را هم خواهند داشت.»

وی افزود: «این البته مشروط است. قول و قراری هم در این مورد گذاشته نشده اما به هر حال جزو امکاناتی است که می‌توان به آن پرداخت.»

این دیپلمات اروپایی در ادامه گفت: «این‌که این تنش‌زدایی چه نتایجی بدهد هنوز معلوم نیست.»

ریاست ادواری اتحادیه اروپا امسال بر عهده لیتوانی است و این بدین معنی است که آقای لینکویسیوس دسترسی مستقیمی به بحث‌های داخلی سیاست خارجه اروپا دارد.

قدرت‌های غربی سال‌ها است که از ایران می‌خواهند تا غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند و اظهارات این دیپلمات غربی در صورت عملی شدن، چرخشی در این موضع غرب به شمار می‌آید.

غنی‌سازی اورانيوم در سطح ۲۰ درصد که در ایران جریان دارد به خاطر ظرفیتی که برای ساخت بمب اتم دارد نگرانی‌ها را در غرب برانگیخته اما جمهوری اسلامی می‌گوید که هدفش از این غنی‌سازی استفاده از آن در مصارف پزشکی است.

نگرانی‌های غرب از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران باعث وضع تحریم‌های شدید علیه ایران شده و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته‌است که سعی دارد این مناقشه ظرف شش ماه آینده حل و فصل شود.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يک‌شنبه گفت اگر ايران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گيرد.

روند گفت‌وگوها در وین

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول دیپلمات‌ها خبر داد که در گفت‌وگوهای هفته گذشته که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد پیشرفت کمی حاصل شده و «مشخص نیست رویکرد مثبت‌تری که ایران نشان داده بتواند گشایشی واقعی در مناقشه هسته‌ای به همراه داشته باشد.»

با این حال یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفت که نمایندگان ایران و آژانس پس از دیدار در وین «نسبتاً خوش‌بین» به نظر می‌آمدند و دیپلمات دیگری نیز گفت که در این گفت‌وگوها تمرکز بر مسائل حفظ شد و فضا نیز مثبت بود.

این گفت‌وگوها که روز جمعه پنجم مهرماه در وین اتریش برگزار شد نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران بود.

رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ریاست تیم مذاکره‌کننده ایرانی در دور جدید مذاکرات ایران و آژانس را بر عهده دارد.

بر پایه توافق‌ها، دور بعدی مذاکرات اتمی قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو برگزار شود در حالی که مقدمات آن در نیویورک و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد چیده شد، جایی که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پس از ۳۳ سال با یکدیگر دیدار داشتند.

پیش از این کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته بود که می‌خواهد مذاکرات ژنو در «بهترین فضای ممکن» انجام شود.
XS
SM
MD
LG