لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

کاخ سفید: وحشیگری و خشونت در سوریه باید فوراً متوقف شود


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
واشینگتن روز جمعه طی بیانیه‌ای علیه سرکوب‌ها در سوریه موضع قوی‌تری از گذشته اتخاذ کرد و خواستار توقف فوری سرکوب خشونت‌بار معترضان در این کشور شد.

واکنش تازه ایالات متحده به سرکوب‌ها در سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای سوری، روز جمعه، با سرکوب معترضان در نقاط مختلف این کشور و به رگبار بستن معترضان با هلی‌کوپتر دست‌کم ۳۲ نفر از کسانی که پس از برگزاری نماز جمعه دست به تظاهرات زده‌ بودند را کشتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای با اشاره به این رویدادها گفت: «ایالات متحده استفاده هولناک دولت سوریه از خشونت که امروز در سراسر سوریه و به‌ویژه در منطقه شمال غربی آن کشور روی داد را قویاً محکوم می‌کند.»

وی با اشاره به سرکوب‌های سه ماه اخیر در سوریه افزود که «وحشیگری و خشونت باید فوراً متوقف شود.»

در جریان سرکوب معترضان در سوریه که از اواسط ماه مارس آغاز شده تاکنون دست‌کم ۱۲۰۰ نفر جان باخته‌اند و شدت گرفتن این سرکوب‌ها در شمال غربی سوریه هم‌اینک باعث شده تا حدود سه هزار نفر از شهروندان این کشور نیز به ترکیه بگریزند.

«آوارگان سوری زخمی که به ترکیه پناه برده‌اند از نقش و «حضور فعالانه» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، «با لباس سیاه و ریش»، در سرکوب اعتراضات سوریه خبر می‌دهند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که تانک‌های دولت سوریه روز شنبه شهر جسرالشغور در شمال این کشور را به محاصره خود درآورده‌اند و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هزاران نظامی دیگر را به همراه خودروهای زرهی به منطقه شمال این کشور گسیل کرده تا به سرکوب معترضان ادامه دهند.

ساکنان جسرالشغور به رویترز گفته‌اند که حدود ۴۰ تانک نظامی و نیروهایی پشت سر آنها به مسافت هفت کیلومتر، وارد این منطقه شده‌اند.

جسرالشغور حدود ۵۰ هزار تن سکنه دارد و مقامات دولتی سوریه می‌گویند حمله به این شهر در واکنش به «کشته شدن ۱۲۰ نیروی نظامی» در درگیری‌های اخیر با مخالفان در این منطقه صورت می‌گیرد.

خشونت‌ها در این منطقه باعث شد تا صدها پناهنده دیگر از این منطقه به ترکیه فرار کنند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در واکنش به این سیل پناهندگان گفته ‌است که کشورش به کسانی که به گفته او «از سرکوب وحشیانه دولت سوریه می‌گریزند» پناه خواهد داد.

رجب طیب اردوغان که از دوستان نزدیک بشار اسد به‌ شمار می‌آید، روز جمعه در شدیدترین واکنش خود به سرکوب‌های سوریه گفت: «متأسفانه آنها رفتاری انسانی ندارند.»

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این سرکوب‌ها «پذیرفتنی نیست» و «ضرورتاً» به ورود شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع خواهد انجامید.

۷۴ درصد از مسلمانان سوريه سنی‌مذهب و ۱۲ درصد علوی‌اند که مذهبی نزديک به شيعه است و خانواده اسد که ۴۰ سال است زمام امور این کشور را در دست دارند از اقلیت علوی هستند.

به گزارش رویترز، نیروهای نظامی وقت سوریه در زمان حکومت حافظ اسد، پدر بشار اسد، در سال ۱۹۸۲ به شهر حماء حمله کرده و حدود ۳۰ هزار تن از معترضان را کشته و نوعی حاکمیت وحشت برقرار کرده و مخالفان را به شکل خونینی سرکوب کردند. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئيس جمهور اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG