لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

اسرائیل: جامعه بین‌المللی موضعی قاطع علیه ایران اتخاذ کند


«یووال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل (چپ) و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
«یووال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل (چپ) و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
به دنبال بی‌ثمر ماندن هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران، «یووال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، از «جامعه بین‌المللی» خواست که «موضعی قاطع» در برابر ایران پیش بگیرد.

وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، ساعاتی پس از پایان این مذاکرات،گفت: «بار دیگر نشان داده شد که هدف ایران وقت‌کشی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و تولید بمب اتمی بوده و جهان باید سخت‌تر با این حکومت برخورد کند و با صراحت تمام بگوید که این مذاکرات به آخر خط رسیده است».

مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ در برابر ایران روزهای جمعه و شنبه، شانزدهم و هفدهم فروردین در آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان،برگزار شد اما چهار جلسه گفت‌وگوهای طولانی و نیز نشست‌های دوجانبه هیات ایرانی با برخی از هیات‌های حاضر در اجلاس، موفقیتی در بر نداشت و روسای هیات‌های ایران و گروه ۱+۵ بر عدم توافق اذعان کردند.

آقای اشتاینیتز که مسئولیت ایجاد هماهنگی امور دولت اسرائیل در مناسبات بین‌الملل را در برابر ایران بر عهده دارد، در ادامه سخنانش گفت که «شکست مذاکرات آلماتی قابل پیش‌بینی بود. ایرانی‌ها از این گفت‌وگوها که آن را به بازی مسخره‌ای تبدیل کرده‌اند، برای کش دادن زمان و غنی کردن اورانیوم سوء استفاده می‌کنند. بدون تهدید ملموس و قابل ملاحظه که جدول زمانی کوتاهی را دربر بگیرد، نمی‌توان به هدف خلع سلاح رسید».

وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل یک روز پیش از آغاز مذاکرات آلماتی ۲ نیز در دیدار با وزیر خارجه نروژ گفته بود، بحران خطرناکی که کره شمالی برای جهان بوجود آورده، همان وضعی است که ایران اتمی نیز در آینده برای دنیا ایجاد خواهد کرد.

آقای اشتاینیتز گفت: «هنوز زمان زیادی نگذشته که رژیم افراطی کره شمالی صاحب توانایی اتمی شده و تهدید به حمله با آن به آمریکا می‌کند و یقیناً تهدیدی علیه ژاپن و کره جنوبی و خاور دور است و این بهترین مصداق است که اگر حکومت افراطی ایران به چنین سلاحی برسد تهدیدی برای اسرائیل، خاورمیانه و اروپا خواهد بود».

سایر مقامات اسرائیل و رسانه‌های این کشور نیز با اشاره به تهدیدهای بی‌سابقه‌ای که رهبر کره شمالی در روزهای اخیر برای حمله به آمریکا و کشورهای خاوردور مطرح کرده، آن را نمایی از آینده تهدیدهایی می‌دانند که «ممکن است یک ایرانِ برخوردار از سلاح‌ هسته‌ای برای منطقه و جهان بوجود آورد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز پیش از آغاز مذاکرات آلماتی ۲ با ابراز ناخشنودی از طولانی شدن گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «نباید رفتاری را قبول کرد که رژیمی مانند ایران ضمن آنکه مذاکرات کشدار و بی نتیجه را ادامه می‌دهد، ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را نیز دنبال کرده و تهدید به استفاده از آن هم می‌کند».

آقای نتانیاهو پنجشنبه گذشته نیز با اشاره به بحران کره شمالی به سناتورهای آمریکایی در اورشلیم گفت: «امروز روشن‌تر از هر زمان دیگر می‌بینیم که نباید گذاشت رژیمی که خواهان نابودی ماست به جنگ‌افزار نابودی جمعی دست یابد؛ باید جلوی این امر را به هر بهایی گرفت».

بنیامین نتانیاهو شهریور ماه پارسال با کشیدن «خط قرمزی» بر روی یک نمودار ساده در سازمان ملل گفته بود که ایران می‌تواند اواخر بهار یا اوایل تابستان به اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب اتم برسد که از نطر اسرائیل، این «خط قرمز» است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا سه هفته پیش در سفر به اسرائیل تاکید کرد، راهکار مذاکرات با ایران در اولویت است اما اگر نتیجه‌بخش نباشد، از نظر آمریکا نیز «همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد» و گفت «مهار ایران اتمی کافی نیست زیرا یک ایران هسته‌ای، خطری مهارنشدنی است».

آقای اوباما مهلتی یک‌ساله را برای رسیدن ایران به توانایی تولید بمب اتم عنوان کرده بود.

انتظار می‌رود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه نوزدهم فروردین در اسرائیل درباره پیامدهای ناکامی مذاکرات آلماتی با نخست وزیر این کشور گفت‌وگو کند.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید پاسخی سخت به هر اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای خود خواهد داد؛ در همین راستا آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی روز اول فروردین خود در مشهد گفت: «اگر غلطی از سران رژیم صهیونیستی سربزند، ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG