لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

ظریف وجود مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، دوم آذر، در واکنش به خبری که به تازگی در روزنامه فرانسوی فیگارو مبنی بر «مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا درباره برخی کشورهای منطقه» منتشر شده، این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه ایران روز شنبه در ژنو در واکنش به خبر روزنامه فیگارو مبنی بر «مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا درباره سوریه و افغانستان» گفت: «قطعاً چنین چیزی وجود ندارد، ما هیچ مذاکره‌ای به جز هسته‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم.»

فیگارو روز پنج‌شنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، در یادداشتی در وب‌سایت این روزنامه به قلم یکی از روزنامه‌نگاران بخش بین‌الملل خود به نام «ژرژ مالبرونو» نوشت که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در هفته‌های اخیر در کنار مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهای پنهانی دیگری نیز داشته‌اند.

این روزنامه‌نگار فیگارو می‌نویسد که این مطلب را «منبعی در خلیج فارس» به وی افشا کرده، اما او نام این منبع را در خبر خود ذکر نمی‌کند.

به نوشته وی، محور «مذاکرات پنهانی» دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی چهار موضوع افغانستان، عراق، سوریه، و بررسی راه‌های تقویت تجارت میان ایران و آمریکا بوده است.

این خبر می‌افزاید که ایرانی‌ها از زمان جلسه آخر سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در حاشیه آن با همتای ایرانی خود تماس تلفنی گرفت، مذاکرات مستقیمی را در آمریکا با دیپلمات‌های آمریکایی آغاز کرده‌اند.

«منبع» فیگارو در خلیج فارس همچنین مدعی شده‌ است که محمدجواد ظریف بعد از جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به مدت ۱۰ روز در ایالات متحده ماند.

این «منبع» در ادامه گفته‌ است که در جریان نشست مجمع عمومی، «۷۵ نفر حسن روحانی را در نیویورک همراهی می‌کردند که بسیاری از آنها مربوط به بخش نفت و گاز ایران هستند و این افراد با نمایندگان شرکت‌های شوران و اکسان ملاقات داشتند».

به گفته این «منبع»، آمریکایی‌ها در این مذاکرات مستقیم از ایران خواسته‌اند تا در زمینه تسهیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ همکاری کرده و به امنیت مناطق مرزی که ایران در آنها نفوذ دارد کمک کنند. این «منبع» افزوده که ایران و آمریکا در این مورد «اختلاف نظر زیادی نداشتند».

در زمینه عراق، به ادعای این «منبع»، آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بر «تحکیم دولت حاکم و جلوگیری از فروپاشی عراق» تأکید کرده‌اند.

به نوشته فیگارو، این «منبع» افزوده است که گفت‌وگوها در مورد سوریه اما به سختی پیش می‌رود از جمله به این خاطر که «پرونده موضوع سوریه توسط سپاه پاسداران مدیریت می‌شود و نه حسن روحانی، و سپاه پاسداران علاقه کمی برای مصالحه درخصوص سوریه دارد.»

مطلب فیگارو می‌افزاید که به گفته «منبع» یادشده، در بخش تجاری اما، مذاکرات پیشرفت بیشتری داشته‌ است و «با گشایش یک اتاق بازرگانی مشترک آمریکایی-ایرانی از سوی یکی از افرادی که سال‌های طولانی در خارج از ایران بوده» مسائل تجاری بین دو کشور می‌تواند با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

این «منبع» در ادامه مدعی شده است که «ایرانیان قول تجارتی صد میلیارد دلاری را به شرکت‌های آمریکایی داده‌اند که شامل جایگزینی هواپیماهای شرکت هما با همکاری شرکت بوئینگ» می‌شود.

به گفته این «منبع»، شرکت جنرال موتورز نیز از چندین ماه پیش چشم به معامله با ایران دوخته و این شرکت نیز از طرف‌های تجاری در مذاکرات مستقیم اخیر است.

به نوشته فیگارو، طرفین بر محرمانه ماندن مذاکرات خود تاکید کرده‌اند و خواستار تسریع دستیابی به توافق در مذاکرات مستقیم شده‌اند تا تندروها در دو کشور فرصت جلوگیری از پیشرفت این مذاکرات را نداشته باشند.
XS
SM
MD
LG