لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

احمدی‌نژاد: توصیه رهبر مانع حضورم نمی‌شد


در نخستین اظهار نظر پس از ثبت نام غیرمنتظره محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، او گفت که «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی به او به معنی «نهی نبود»، اما در عین حال نامزدی او فقط «برای حمایت از حمید بقایی» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای احمدی‌نژاد توضیح داد: «مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم. البته این به معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد.»

او همچنین ادعا کرد که «فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان» توسط او وجود دارد.

با این حال او گفت: «به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت ‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ساعتی پیش در زمان ثبت نام در وزارت کشور، آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مبنی بر این که «آیا با مقام معظم رهبری مشورت کرده‌اید و یا شرایط تغییر کرده که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اید؟»، تنها «سکوت کرد و خندید».

حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری، هم همزمان با رئیس جمهور پیشین، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، در انتخابات پیش رو ثبت نام کرد.

اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون و رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد هم این دو را در ستاد انتخابات کشور همراهی می‌کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر گفته بود که به احمدی‌نژاد «توصیه» کرده در انتخابات پیش رو نامزد نشود.

آقای خامنه‌ای گفته بود: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح کشور گفتم که صلاح نمی‌دانیم شما در فلان قضیه شرکت کنید... اگر توی این مقوله وارد شدید در کشور دوقطبی ایجاد می‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد پس از ثبت نام در انتخابات، در حمایت از نامزدی حمید بقایی هم گفت: «ایشان هفت ماه و نیم در زندان بود که نمی‌خواهم تکرار کنم با چه شرایطی، اما حتی یک مورد سوءاستفاده و تخلف در مورد او به اثبات نرسید. در حالی که تحت سخت‌ترین شرایط به سر برد و روز اول بازداشت ایشان من اعلام کردم که از پاکدستی او حمایت می‌کنم.»

رئیس جمهور پیشین ایران افزود: «نهایتا به همه معلوم شد که این فرزند کوچک ملت فردی پاک است و کسانی که مسئولیت سیل تهمت‌ها را به دولت قبل داشتند با زدن نامه به آقای بقایی و انتشار آن از زدن همه تهمت‌ها و افتراها به طور رسمی عذرخواهی کردند که این عذرخواهی در مراجع قضایی نیز ثبت شد.»

این در حالی است که روزنامه شرق، در شماره ۲۳ فروردین خود، به نقل از بهرام پارسایی، از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نوشت که «دیوان محاسبات کشور برای حمید بقایی رای به انفصال از خدمت داده و متعجبم که او با علم به این حکم چطور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کرده است».

XS
SM
MD
LG