لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

عفو بین‌الملل خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» هما هودفر شد


سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط هما هودفر، استاد زندانی دانشگاه کنکوردیای کانادا در ایران، شد.

این سازمان غیردولتی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، در وب‌سایت خود منتشر کرد می‌گوید که بازداشت خانم هودفر «با فعالیت‌های مسالمت‌آمیز» او «مرتبط» بوده است.

عفو بین‌الملل با نام بردن از هما هودفر به عنوان «زندانی عقیدتی» از دولت کانادا خواسته تا «تمام اقدامات دیپلماتیک لازم برای اطمینان از آزادی فوری او و بازگشت امنش به کانادا را انجام دهد».

دولت کانادا پیشتر درباره وضعیت هما هودفر، استاد ایرانی - کانادایی دانشگاه کنکوردیا که از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده، ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده بود که برای آزادی او «هر آن چه لازم است» خواهد کرد.

عمر الجبرا، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کانادا، گفته بود: «این مسئله‌ای بسیار فوری است. ما به شدت نگران دکتر هودفر هستیم و هر کاری که بتوانیم می‌کنیم تا او هر چه سریع‌تر از این وضعیت رهایی یابد.»

هما هودفر، ۶۵ ساله، روز ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد، اما علت بازداشت وی هنوز مشخص نیست.

خانم هودفر جز تابعیت ایرانی و کانادایی، تابعیت ایرلندی هم دارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

پیش از این و در سال ۱۳۸۲ یک شهروند با تابعیت دوگانه ایران و کانادا به نام زهرا کاظمی در زندان اوین تهران کشته شد، رخدادی که به‌شدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی داشت و پس‌لرزه‌های آن هنوز فرو ننشسته است.

مقام‌های قضایی ایران در آن هنگام علت مرگ خانم کاظمی را غش کردن و برخورد سر او به زمین عنوان کردند. اما هیئت تحقیق و تفحص دوره ششم مجلس شورای اسلامی، قاضی سعید مرتضوی را که در آن هنگام دادستان تهران بود، به ضرب و جرح زهرا کاظمی در دوران بازداشت متهم کرد.

XS
SM
MD
LG