لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایران آغاز شد


ثبت نام نامزدها برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد صبح سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، در ساختمان وزارت کشور آغاز شد.

از مصطفی میرسلیم، از حزب موتلفه اسلامی، می‌توان به عنوان نخستین چهره سیاسی و باسابقه‌ در حکومت جمهوری اسلامی نام برد که در روز سه‌شنبه برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شد.

خبرگزاری مهر گزارش داد که اولین داوطلب انتخابات ریاست جمهوری «کفن‌پوش» وارد ستاد انتخابات شد. بعد از او نیز نگهبان کارخانه کاشی‌سازی میبد یزد نام خود را در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، که برای بازدید از فرایند ثبت‌نام از داوطلبان در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شده بود، گفت که «نظرسنجی‌ها از حضور ۶۰ درصدی مردم در انتخابات حکایت دارد و من حضور بالای ۷۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنم».

اولین داوطلب زن نیز شعله‌ حاج‌ میرفتاح تبریزی نام داشت که خبرگزاری مهر او را دارای «دکترای سیاسی از دانشگاه ایتالیا» معرفی کرده است.

شورای نگهبان قانون اساسی در تمام دوران جمهوری اسلامی تاکنون، هیچ زنی را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت نکرده است.

مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه اسلامی، نیز با لباس کارگران ایران‌خودرو در روز نخست ثبت‌نام‌ها، نام‌نویسی کرد.

آقای میرسلیم به ایسنا گفت که رقیبش در انتخابات، حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی است و کناره‌گیری از دور رقابت‌ها را نیز رد کرد.

مهر گزارش داد که در ساعات اولیه ثبت‌نام «سه کاندیدای کرواتی با همراهان کرواتی» برای ثبت نام به وزارت کشور آمدند که توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کردند.

دو برادر دوقلو نیز در انتخابات ثبت‌نام کردند که متولد سال ۱۳۶۶ هستند و شعار خود را «اشتغال، مسکن و ازدواج» اعلام کرده‌اند.

گزارش شده که این دو برادر با دو خواهر دوقلو ازدواج کرده‌اند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، هم در محل ستاد انتخابات کشور گفت که «امنیت انتخابات خط قرمز کشور است».

او افزود: «هر خطی و جریانی که بخواهد امنیت انتخابات را خدشه‌دار کند به شدت مقابل آنها می‌ایستیم و با آنها برخورد می‌کنیم.»

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید «از رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور (تشیع)» باشند.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران قرار است روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، سال جاری برگزار شود.

XS
SM
MD
LG