لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

«اعتراض شدید» ایران به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل


به گفته معاون وزارت امور خارجه ایران، اگرچه گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل هنوز رسما منتشر نشده اما پیش‌نویس آن «نامتوازن» است.
به گفته معاون وزارت امور خارجه ایران، اگرچه گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل هنوز رسما منتشر نشده اما پیش‌نویس آن «نامتوازن» است.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید که جمهوری اسلامی «اعتراض شدید» خود را به سخنان اخیر بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرده است.

آقای عراقچی در سخنانی که در شماره سه‌شنبه، ۲۲ تیر، روزنامه دولتی ایران منتشر شد گفته است که ایران همچنین «در حال صحبت» با آقای بان و «کشورهای طرف مذاکره» است.

به گفته معاون وزارت امور خارجه ایران، اگرچه گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد هنوز رسما منتشر نشده، اما پیش‌نویس منتشرشده «نامتوازن» است.

بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان که در روزهای اخیر منتشر شد، اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی «سازگار نیست».

یک مقام ایرانی که نامش اعلام نشد، در واکنش خواستار آن شد تا آقای بان «به مطالبی نپردازد که در تناقض با نص برجام است».

اما از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و هم اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در روزهای اخیر از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به این موارد گفت که همزمانی آنها نشان‌دهنده «توطئه» است و افزود: «احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت‌وپز علیه ما هستند.»

آقای عراقچی هم به روزنامه دولتی ایران گفته که «اگر روزی به این نتیجه برسیم که دشمنان ایران از توطئه دست کشیده‌اند باید متعجب شویم» و افزوده است: «توانایی موشکی ما همواره موجب نگرانی غربی‌ها بوده است، ولی به هرحال توانایی‌های دفاعی ما همیشه خط قرمز بسیار پررنگ ما بوده و هست.»

معاون وزارت امور خارجه ایران که مسئول کمیته پیگیری توافق هسته‌ای نیز است، تاکید کرد که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، توقف برنامه‌های موشکی ایران به عنوان یک «خواسته الزام‌آور» از جمهوری اسلامی مطرح نشده است.

ایران همواره تاکید می‌کند که برنامه‌های موشکی‌اش صرفا دفاعی است، اما اروپا، آمریکا و اسرائیل به شدت نگران آزمایش موشک‌های بالیستیک توسط جمهوری اسلامی هستند.

XS
SM
MD
LG