لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران و اسرائیل بیش از همه از بحران جهان عرب سود می‌برند


دبیرکل مصری اتحادیه عرب: من ۷۴ سال دارم و تاکنون چیزی بدتر از این وضعیت {در جهان عرب} ندیده‌ام.
دبیرکل مصری اتحادیه عرب: من ۷۴ سال دارم و تاکنون چیزی بدتر از این وضعیت {در جهان عرب} ندیده‌ام.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه در اظهار نظری هشدارگونه گفت که دو کشور ایران و اسرائیل «بیش از دیگران از بحران در جهان عرب سود می‌برند».

آقای ابوالغیط روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در امارات متحده عربی گفت: «ایران از وضعیتی که جهان عرب در آن گرفتار شده، لذت می‌برد. افرادی در ایران هستند که تماشا می‌کنند و منتظرند تا ما همدیگر را نابود کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل مصری اتحادیه عرب افزود: «من ۷۴ سال دارم و تاکنون چیزی بدتر از این وضعیت [در جهان عرب] ندیده‌ام.»

یمن، عراق، سوریه، مصر، سودان، لیبی و بحرین از جمله کشورهای عربی هستند که با بحران سیاسی، جنگ داخلی و تروریسم مواجهند.

در همین حال کشورهای عربی چه در شورای همکاری خلیج فارس و چه در اتحادیه عرب همواره ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند.

جمهوری اسلامی هم همواره این اتهام را رد کرده، اما تاکید می‌کند که از شیعیان و «گروه‌های مقاومت در جهان اسلام» حمایت می‌کند.

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنان اخیر خود جز ایران، اسرائیل را نیز «متنفع» دیگر وضعیت بحرانی در کشورهای عربی توصیف کرد.

احمد ابوالغیط گفت که «اسرائیل تحت فشار سنگینی بود تا به راه حلی برای [صلح با] فلسطینیان برسد»، اما در حال حاضر «من اگر جای نخست وزیر اسرائیل بودم این روزها شادترین روزهایم بود».

بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که در سال‌های اخیر، ائتلافی «نانوشته» میان اسرائیل با برخی کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

در همین زمینه ​وزیر دفاع ایران چند روز پیش گفت که جمهوری اسلامی برای رویارویی با «هرگونه ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل» آماده است.

XS
SM
MD
LG