لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

نوبخت: حسن روحانی ابلاغیه حذف کارت سوخت را صادر کرد


حذف کارت سوخت در چارچوب قانون بودجه سال ۹۵ کل ایران انجام شد.
حذف کارت سوخت در چارچوب قانون بودجه سال ۹۵ کل ایران انجام شد.

سخنگوی دولت ایران خبر داده که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، ابلاغیه حذف کارت سوخت را صادر کرده است.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۳ مهر خود گفت که اجرای این دستور بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است اما تاریخ دقیقی برای این مسئله اعلام نکرده است.

مجلس شورای اسلامی سوم شهریور ماه امسال به حذف کارت سوخت رای داده بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

حذف کارت سوخت در چارچوب قانون بودجه سال ۹۵ ایران انجام می‌شود.

عباس کاظمی، معاون وزارت نفت ایران پیش از این گفته بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تا زمان ابلاغ مصوبه از سوی دولت نمی‌تواند هیچ تاریخی را برای حذف کارت سوخت بنزین اعلام کند.

دولت ایران از تابستان ۱۳۸۶ با هدف کاهش مصرف بنزین و مبارزه با قاچاق سوخت، کارت سوخت را در اختیار خودروداران گذاشت و سوخت‌گیری را منوط به داشتن این کارت کرد.

اغاز این طرح در آن هنگام با واکنش‌های منفی و ناآرامی‌هایی همراه بود تا جایی که تعدادی از پمپ بنزین‌ها در ایران به آتش کشیده شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که مخالفان حذف کارت سوخت معتقدند این مسئله «موجب افزایش احتمال قاچاق می‌شود و حذف امکانات و تجهیزاتی که برای کارت سوخت در نظر گرفته شده بود هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کند».

این در حالی است که موافقان حذف کارت سوخت معتقدند حفظ این کارت «توجیه اقتصادی ندارد» زیرا «بیشتر به یک شوخی شبیه است که بگوییم ابزاری که در شرایط دو نرخی برای تنظیم بازار و توزیع بنزین بوده، اکنون باعث صرفه‌جویی‌ می‌شود».

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شهریور امسال با اشاره به روند افزایش فصلی مصرف بنزین در کشور به دلیل تعطلات تابستانی گفت: «میزان واردات بنزین، در حال حاضر به حدود ۱۶ میلیون لیتر در روز رسیده است».

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یک هفته پیش از آن اعلام کرده بود از ابتدای شهریور تا میانه این ماه روزانه ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده است و پیش‌بینی کرده‌ بود که در روزهای آتی رقم مصرف بنزین در ایران حتی به روزی ۱۰۰ میلیون لیتر نزدیک شود.

XS
SM
MD
LG