لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

واکنش عراقچی به سخنان کری: این ادعاها تنها بهانه‌گیری است


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «مسائل مربوط به برجام از سایر مسائل جدا است و هیچ گونه ادعای جدیدی در این خصوص قابل پذیرش نیست.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه تازه‌ای با نشریه آمریکایی «فارین افرز» گفت سیاستی که ایران در یمن پیش گرفته و حمایت‌های ایران از بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه و کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان، باعث می‌شود روند کمک آمریکا به بانکداری ایران پس از توافق هسته‌ای با پیچیدگی مواجه شود.

آقای عراقچی شامگاه یکشنبه ۲۵ مهر و در صداوسیمای ایران در واکنش به این اظهارات جان کری گفت که «طرح شرایط جدید برای اجرای برجام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.»

او افزود که «این ادعاها تنها بهانه‌گیری‌هایی برای شانه خالی کردن از تعهدات داده شده در سایه برجام است.»

آقای عراقچی اضافه کرد: «ما در طول مذاکرات [اتمی] برای تمام طرف‌های درگیر کاملاً مشخص کردیم که مسائل مربوط به امنیت ملی و دفاع موشکی ایران و مسائلی که مربوط به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و اصول سیاست خارجی و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران است قابل مذاکره و قابل تردید نیست».

معاون وزارت امور خارجه ایران افزود: «ما در مذاکرات تاکید کردیم که این مسائل هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و سایر کشورهای ۱+۵ می‌دانند که ما با همین شرط‌ها مذاکره کردیم و با همین شرایط هم توافق کردیم و اجرای برجام هم باید با همین شرایط باشد. اینکه الان عده‌ای بخواهند شرایط جدیدی را مطرح کنند اصلاً قابل پذیرش نیست».

آقای عراقچی گفت: «طرف مقابل هم با علم به اینکه ایران سیاست‌های منطقه‌ای و امنیتی و دفاعی خود را تغییر نمی‌دهد و پذیرش این مسئله، با ما مذاکره کردند و توافق کردند و برجام را پذیرفتند».

«آمریکا کاری فراتر از تعهداتش در توافق اتمی انجام نداده است»

جان کری در مصاحبه خود با نشریه فارین افرز با تاکید بر اینکه «آمریکا بر تعهدات خود در قالب برجام پایبند بوده»، گفته بود: «ما حتی فرا‌تر رفته و تلاش‌های مضاعفی انجام داده‌ایم تا بانک‌هایی که به دلایل مختلف میلی به دادوستد با ایران ندارند، تشویق به کار با ایران بشوند».

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بود: «ما تمام تحریم‌هایی که بر سر لغو آن‌ها توافق شده است را برچیده‌ایم، اما مشکلات دیگری وجود دارد. باید به ایران کمک کنیم تا درک کند در درون خود، در نظام بانکداری خود، و در مسائل تجاری خود و همچنین در مسئله شفافیت، با چالش‌هایی مواجه است که باید به رفع آن‌ها بپردازد».

اما معاون وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از واکنش شامگاه یک‌شنبه خود گفت که به باور او، آمریکا کاری فراتر از تعهداتش در توافق اتمی انجام نداده است.

عباس عراقچی در این باره افزود: «اینکه آقای کری به اروپا سفر می‌کند و با اروپایی‌ها درخصوص اجرای برجام صحبت می‌کند از نظر ایران جزو تعهدات ایشان در برجام است».

آقای عراقچی تاکید کرد که قدرت‌های جهانی طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای «باید فضا و شرایطی را ایجاد کنند که دسترسی صحیح ایران به بازارهای مالی و بانکی به‌خصوص بازارهای تجاری و اقتصادی فراهم شود. اگر در این جهت گامی برندارند در حقیقت در راستای عمل نکردن به تعهداتشان گام برداشته‌اند. همزمان عمل کردن به این وظایف هم نمی‌تواند تعبیر به عمل کردن به فرا‌تر از تعهدات شود».

ایران همواره آمریکا را به «بدعهدی» در اجرای توافق اتمی متهم می‌کند اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نام ایران از قدیم در فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای مانند حمایت از تروریسم و پولشویی قرار داشته و بانک‌های بزرگ جهانی به این دلیل، از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG