لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

نخستین دیدار رئیس جمهور جدید فرانسه با صدراعظم آلمان


فرانسه و آلمان بزرگترین اقتصادهای حوزه یورو را دارند.
فرانسه و آلمان بزرگترین اقتصادهای حوزه یورو را دارند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور جدید فرانسه، تنها ۲۴ ساعت پس از آغاز به کار در این سمت، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کرد. رهبر دو کشور بزرگ اروپایی در این دیدار خواستار همکاری‌های بیشتر میان کشورهای حوزه یورو شدند.

گزارش‌ها از افزایش نرخ برابری یورو در برابر ارزهای دیگر به ویژه دلار آمریکا پس از این دیدار حکایت دارد.

بر اساس گزارش‌ها در دیداری که روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در برلین (پایتخت آلمان) انجام شد، رئیس جمهور جدید فرانسه موفق شد حمایت صدراعظم آلمان از طرح پیشنهادی خود برای تقویت واحد پول مشترک کشورهای اتحادیه اروپایی را به دست بیاورد.

امانوئل مکرون از طرح‌های اصلاحی خود برای اروپا به عنوان «بازسازی تاریخی» قاره سبز یاد کرده است.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر و در مواجهه با بحران‌هایی مانند موج صدها هزار مهاجر، عملیات تروریستی، خروج بریتانیا از این اتحادیه، رشد اقتصادی پایین و نرخ بیکاری بالا، ضربات سنگینی خورده است.

اما در هفته‌های گذشته و به دنبال پیروزی احزاب و سیاستمداران طرفدار اتحادیه اروپا در انتخابات کشورهایی مانند هلند، فرانسه و آلمان، شرایط برای این اتحادیه رو به بهبود رفته است.

تقویت یورو و اقتصاد کشورهای اروپایی از وعده‌های اصلی امانوئل مکرون، وزیر اقتصاد سابق فرانسه و متخصص مسائل بانکی و بازارهای مالی در دوران تبلیغات انتخاباتی خود بود.

اما وزیر دارایی آلمان هشدار داده که اصلاحات عمیق پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه می‌تواند در شرایط کنونی که اروپا همچنان با احزاب و گروه‌های پوپولیستی دست به گریبان است، «واقع‌بینانه» نباشد.

وزیر دارایی آلمان گفته که این اصلاحات نیازمند تغییر در پیمان یورو است اما صدراعظم این کشور گفته که در صورت لزوم، این تغییرات باید اعمال شوند.

فرانسه و آلمان بزرگ‌ترین اقتصادهای حوزه یورو را دارند.

XS
SM
MD
LG