لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

رئیس‌جمهور منتخب فرانسه از تغییر نام جنبش تحت رهبری‌اش خبر داد


امانوئل مکرون رئیس‌جمهور منتخب فرانسه، در کنار فرانسوا اولاند در مراسم بزرگداشت پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور منتخب فرانسه، در کنار فرانسوا اولاند در مراسم بزرگداشت پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور منتخب فرانسه روز دوشنبه با اعلام خطوط کلی برنامه انتقالی خود، از برنامه‌اش برای سفر به آلمان، و نیز تغییر نام جنبش سیاسی تحت رهبری‌اش خبر داد.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، امانوئل مکرون که در انتخابات روز یکشنبه با برتری قابل ملاحظه‌ای مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی را شکست داد، اکنون باید تلاش کند در انتخابات پارلمانی که اواسط ماه ژوئن برگزار خواهد شد به شکلی اکثریت پارلمانی را به دست آورد.

رهبران آلمان و بریتانیا پیروزی آقای مکرون را ستودند ولی هر کدام از دریچه ضرورت‌های انتخاباتی در کشور و حزب خود به آن نگریستند.

جنبش تحت رهبری امانوئل مکرون نام خود را به «جمهوری به پیش» تغییر خواهد داد و نامزدهای این جنبش با این عنوان در انتخابات شرکت خواهند کرد.

آقای مکرون تعهد داده است که نیمی از نامزدهای این جنبش برای اولین بار در عرصه سیاست برای یک مقام انتخابی نامزد خواهد شد، مانند خود او که تا قبل از انتخابات روز یکشنبه هیچگاه مقام انتخابی نداشت.

آقای مکرون با کسب ۶۶ درصد آرا به پیروزی رسید اما در رأی‌گیری روز یکشبنه تعداد بسیار زیاد و بی‌سابقه‌ای از آرای سفید و باطله به صندوق ریخته شد و میزان مشارکت در انتخابات هم در پایین‌ترین سطح در چند دهه گذشته بود.

همزمان جبهه ملی فرانسه نیز به فکر تغییر دادن نام این حزب است. مقام‌های این حزب روز دوشنبه در مصاحبه‌های خود گفتند این حزب که توسط پدر خانم لوپن تأسیس شده با هدف جلب حمایت طیف‌های گسترده‌تری نام خود را تغییر خواهد داد.

خانم لوپن که پیشتر از رهبری جبهه ملی کناره گرفته بود، گفته است که رهبری اپوزیسیون را در برابر آقای مکرون به دست خواهد گرفت.

روز دوشنبه، آقای مکرون در کنار فرانسوا اولاند در مراسم رسمی بزرگداشت پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم شرکت کرد.

از زمان استعفای امانوئل مکرون از مقام وزارت اقتصاد در دولت آقای اولاند در اوت ۲۰۱۶ این اولین باری است که دو نفر در مجامع عمومی در کنار یکدیگر دیده می شوند. گرچه در آن زمان، برخورد رئیس‌جمهور فرانسه با استعفای آقای مکرون سرد بود، روز دوشنبه آقای اولاند در این مراسم بازوی امانوئل مکرون را گرفت و در سخنان خود اعلام کرد انتقال قدرت یکشنبه آینده انجام خواهد شد.

در همین حال آسوشیتدپرس از قول یک نماینده فرانسه در پارلمان اروپا نوشته است که آقای مکرون در اولین سفر خارجی خود به آلمان خواهد رفت و احتمالاً پس از آن به یکی از نقاطی که نظامیان فرانسوی در خارج از کشور مستقر هستند، سفر خواهد کرد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، که به گفته مارین لوپن «در صورت پیروزی امانوئل مکرون عملاً رهبری فرانسه را نیز به دست خواهد گرفت»، پیروزی او را تبریک گفته ولی به نظر می‌رسد رهبر آلمان با طرح‌های اقتصادی آقای مکرون به خصوص افزایش هزینه‌های عمومی و افزودن بر مشوق‌های مالی برای به تحرک درآوردن اقتصاد چندان موافق نیست.

خانم مرکل تأکید کرده که «حمایت آلمان نمی‌تواند جایگزین سیاست‌های فرانسه شود».

همزمان ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته است که با پیروزی آقای مکرون رأی مردم به حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری بریتانیا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تا موضع این کشور در مذاکرات برگزیت تقویت شود.

خانم می چند هفته پیش با این استدلال که برای رسیدن به یک توافق بهتر در مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا به دولت و پارلمان یکپارچه‌تری نیاز است، فراخوان انتخابات زودرس را اعلام کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: «آقای مکرون با رأی و حمایت نیرومندی انتخاب شده، و او می‌تواند این موضع قوی را به میز مذاکرات بریتانیا بیاورد».

واکنش بازارهای مالی و سهام در اروپا و آسیا به پیروزی امانوئل مکرون در مجموع مثبت بوده و ارزش برابری یورو در برابر دلار، تقریباً به بالاترین میزان خود طی شش ماه اخیر رسیده است.

XS
SM
MD
LG