لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

حمایت باراک اوباما از امانوئل مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه


رییس‌جمهوری سابق آمریکا در پیام ویدیویی خود از امانول مکرون به عنوان چهره‌ای پایبند به ارزش‌های لیبرال نام برده است.
رییس‌جمهوری سابق آمریکا در پیام ویدیویی خود از امانول مکرون به عنوان چهره‌ای پایبند به ارزش‌های لیبرال نام برده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، با انتشار پیامی ویدیویی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از امانوئل مکرون، سیاستمدار میانه‌رو، در برابر ماری لوپن، رقیب راست‌گرای وی، حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پیام آقای اوباما رویکرد امانوئل مکرون برای «برانگیختن احساس امید در مردم و نه ایجاد ترس‌ در آنها» ستایش شده است. رییس‌جمهوری سابق آمریکا عنوان کرده که آقای مکرون «متعهد به ساختن آینده‌ای بهتر برای مردم فرانسه» و «پایبند به ارزش‌های آزادی‌خواهانه است».

باراک اوباما اضافه می‌کند: «این دوره از انتخابات فرانسه برای این کشور و ارزش‌هایی که ما به آن بهای فراوان می‌دهیم اهمیت بسیاری دارد... من از امانوئل مکرون در این زمینه حمایت می‌کنم».

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه آینده در شرایطی برگزار می‌شود که حضور ماری لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه، به عنوان یکی از دو نامزد نهایی انتخابات، آن را به رفراندومی درباره سرنوشت فرانسه در اتحادیه اروپا و سیاست‌های مهاجرتی این کشور تبدیل کرده است.

کمیسیون اروپا در اقدامی کم‌سابقه از امانوئل مکرون حمایت کرده و او را نماینده ارزش‌های اروپایی خوانده است. از طرفی ماری لوپن هم وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی بگذارد.

مکرون و لوپن شامگاه چهارشنبه در مناظره‌ای تلویزیونی حضور یافتند که در جریان آن انتقادات تندی را متوجه یکدیگر کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بحث‌های این دو درباره تروریسم و شیوه مقابله با آن، اقتصاد و اتحادیه اروپا بوده است، موضوعاتی که دو طرف اختلافات عمده‌ای بر سر آنها با یکدیگر دارند و همین امر باعث تند شدن فضا شده بود.

لوپن در این مناظره، مکرون را «کاندیدای نخبگان حاکم» خواند و مکرون نیز از لوپن به عنوان پیام‌آور «وحشت» نام برد.

درباره تاثیر این مناظره گزارش‌های ضدونقیضی منتشر شده است. در حالی که برخی از آنها عنوان می‌کنند فضای مناظره به گونه‌ای بود که کمکی به تصمیم‌گیری رای‌دهندگان مردد نکرده، خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که ۶۳ درصد مخاطبان مناظره گفته‌اند که مکرون بهتر و متقاعدکننده‌تر ظاهر شد.

XS
SM
MD
LG