لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

اوباما: سنا، مردم آمریکا را در قضیه کنترل سلاح به شکست کشاند


رییس جمهوری آمریکا و سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اول تیرماه به شدت از سنا به علت تصویب نکردن طرحی برای کنترل بیشتر خرید، فروش و استفاده از اسلحه در این کشور انتقاد کردند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشته که «خشونت مربوط به اسلحه به چیزی بیش از یک دقیقه سکوت نیاز دارد» و افزوده است: «باید عمل کرد. با شکست در این آزمون، سنا موجب شکست خوردن مردم آمریکا شد».

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نیز به تلویزیون «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفته که سنا «نمایشی شرم‌آور از بزدلی» ارائه داده است.

سنای آمریکا روز دوشنبه به چهار طرح که برای کنترل و محدودیت خرید اسلحه پیشنهاد شده بود، رای منفی داد.

از این چهار طرح، دو طرح را سناتورهای جمهوری‌خواه و دو طرح را سناتورهای دموکرات تهیه کرده بودند.

بحث بر سر قوانین خریداری، مالکیت و حمل اسلحه در آمریکا پس از حادثه تیراندازی در باشگاه همجنس‌گرایان اورلاندو که ۴۹ کشته برجای گذاشت، بار دیگر داغ شده است.

پس از این حادثه که بزرگترین قتل‌عام با اسلحه در آمریکا بود، شماری از اعضای هر دو حزب جمهوی‌خواه و دموکرات خواستار بازنگری در قوانین فروش اسلحه شده‌اند.

اما پس از رای‌گیری‌های ناموفق روز دوشنبه و آن‌گونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، سنا لااقل به طور موقت، بحث درباره کنترل اسلحه را کنار گذاشته و بر موضوع مقابله با خشونت‌های داخلی به خصوص الهام گرفته شده از گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی (داعش) تمرکز خواهد کرد.

از جمله جان مک‌کین، سناتور کهنه‌کار جمهوری‌خواه طرحی را پیشنهاد داده که بر اساس آن پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) توانایی بیشتری برای نظارت بر تحقیقات ضد تروریستی خواهد داشت.

سوزان کالینز، سناتور دیگر جمهوری‌خواه هم طرحی را در نظر دارد که بر اساس آن، فروش اسلحه به افرادی که در فهرست مظنونان تروریستی قرار دارند، محدود می‌شود.

رویترز پیش‌بینی‌کرده که این طرح هم با مخالفت «NRA»، لابی قدرتمند طرفداران خرید و فروش اسلحه در آمریکا مواجه خواهد شد.

قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، حق شهروندان این کشور برای مالکیت بر اسلحه را به رسمیت شناخته است.

XS
SM
MD
LG