لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

ترکیه سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد


سفیر آمریکا در آنکارا تاکید کرده که رفتار نیروهای حفاظتی ترکیه بر خلاف مقررات این کشور در حفاظت از حق اعتراض مسالمت‌آمیز بود.
سفیر آمریکا در آنکارا تاکید کرده که رفتار نیروهای حفاظتی ترکیه بر خلاف مقررات این کشور در حفاظت از حق اعتراض مسالمت‌آمیز بود.

ترکیه سفیر آمریکا در آنکارا را در اعتراض به آن چه «رفتار خشن و غیرحرفه‌ای» نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا با نیروهای حفاظتی رئیس جمهور ترکیه نامید احضار کرد.

احضار سفیر آمریکا در ترکیه در حالی است که نیروهای حفاظتی ترکیه در واشینگتن، پایتخت آمریکا، به تجمع مسالمت‌آمیز تعدادی از مخالفان رجب طیب اردوغان حمله کرده و چندین معترض را به شدت مضروب کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بیس، سفیر آمریکا در آنکارا، در وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرده که رفتار نیروهای حفاظتی ترکیه در واشینگتن بر خلاف مقررات ایالات متحده در زمینه حفاظت از حق اعتراض و تجمع مسالمت‌آمیز بوده است.

آمریکا هفته گذشته سفیر ترکیه در واشینگتن را احضار و اعتراض این کشور به حمله نیروهای حفاظتی رئیس جمهور ترکیه به معترضان در خاک ایالات متحده را به او ابلاغ کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم گفت که آمریکا «نگرانی خود را به جدی‌ترین شکل ممکن با دولت ترکیه در میان گذاشته‌ است».

تصاویری که از آن حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا تلاش می‌کنند تا از معترضان ترک در برابر حملات نیروهای حفاظتی ترکیه محافظت کنند، اما چند معترض از جمله تعدادی زن توسط محافظان رجب طیب اردوغان به شدت مجروح می‌شوند.

ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که آقای اردوغان خود در لحظاتی شاهد این درگیری بود.

به دنبال این حادثه، دو محافظ رئیس جمهور ترکیه بازداشت شدند اما پس از مدتی آزاد شدند و به ترکیه بازگشتند.

در تحولی دیگر در ترکیه، پلیس این کشور اعلام کرد که در جستجوی ۱۴۴ نفر مظنون به ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن است.

پلیس ترکیه این افراد را از نیروهای پلیس، ارتش و دادستان اعلام کرده است.

رویترز گزارش داده که حداقل ۲۰ نفر در دور تازه بازداشت‌ها در ترکیه دستگیر شده‌اند.

دولت رجب طیب اردوغان، آقای گولن را که در آمریکا ساکن است، به طراحی کودتای نافرجام سال پیش در این کشور متهم می‌کند.

فتح‌الله گولن با رد این ادعا، می‌گوید که آن کودتا، ساخته و پرداخته دولت ترکیه بوده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان خود را سرکوب کند.

XS
SM
MD
LG