لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

به انتخاب تایمز: «بت‌من» در صدر


U.S. -- View of a Batman figure at the after party for the world premiere of "The Dark Knight" in New York City, 14Jul2008
U.S. -- View of a Batman figure at the after party for the world premiere of "The Dark Knight" in New York City, 14Jul2008

فيلم «شواليه تاريکی» از مجموعه «بت من» به کارگردانی کریستوفر نولان، در صدر فهرست ۱۰۰ فيلم برتر سال ۲۰۰۸، از نگاه نويسندگان روزنامه بريتانيايی تايمز قرار گرفت.


روزنامه تايمزدر انتخاب ۱۰۰ فيلم برتر سال ۲۰۰۸، فيلم هايی را مد نظر قرار داده است که در سال جاری در بريتانيا به نمايش درآمده اند.


فيلم «شواليه تاريکی» با بازی «هیث لجر»، که در دوران پايان فيلمبرداری فيلم به علت مصرف تصادفی دارو در ۲۷ سالگی درگذشت، در ادامه سری فيلم های «بت من» ساخته شده است. این فیلم با فروش خيره کننده خود در سينماهای سرتاسر جهان، توانست در آمریکا در مقام دومين فيلم پرفروش تاريخ (بعد از تايتانيک) قرار گیرد.


ببینید: آنونس فیلم «شوالیه تاریکی»


يک فيلم ايتاليايی به نام «گومورا» رتبه دوم را تصاحب کرده است؛ اين فيلم که به مافيای زيرزمينی شهر «ناپل» می پردازد، براساس افشاگری های يک خبرنگار ايتاليايی و از روی کتابی به همين نام ساخته شده است.


فيلم «مردی روی سيم» در رتبه سوم این فهرست قرارگرفته است؛ فيلمی مستند که به زندگی يک بندباز فرانسوی می پردازد. مردی که فاصله دو برج تجارت جهانی در نيويورک (که درعمليات تروريستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فرو ريختند) را بر روی طنابی نازک طی کرد و به دلیل این عمل خلاف قانونش، عنوان «هنرمندانه ترين جرم قرن» را به خود اختصاص داد.


سهم ایرانی‌ها:


  • فيلم «نيوه مانگ» ( نيمه ماه) ساخته بهمن قبادی فيلم‌ساز ايرانی با بازی هديه تهرانی و گلشيفته فراهانی رتبه ۳۴ اين فهرست را به خود اختصاص داده است.
  • انيميشن «پرسپوليس» ساخته مرجان ساتراپی در رتبه ۶۹ اين جدول ديده می شود.

بیشتر بخوانید:


رتبه چهارم متعلق به فيلم «خونی ريخته خواهد شد» با بازی «دانيل دی لوئيس» است. دی لوئيس برای بازی درنقش يک جستجوگر خشن چاه نفت در آمريکا، توانست اسکار بهترين بازيگراول مرد در سال ۲۰۰۸ را از آن خود کند.


فيلمی کوچک و کم هزينه از سينمای رومانی به نام «چهارماه وسه هفته و دو روز»، مقام پنجم اين فهرست را به دست آورده است. اين فيلم که به موضوع سقط جنين در زمان اواخر حاکميت کمونيسم در رومانی می پردازد، تا کنون جوايز معتبر بسياری را از جمله نخل طلای کن ۲۰۰۷ ربوده است.


فيلم های «الکساندريا»، «آپالوسا»، «تجمع» و «استراليا» (آخرين ساخته باز لورمن فيلمساز استراليايی که فيلمی حماسی در مورد کشور خود ساخته است) رتبه های ۶ تا ده را کسب کرده اند.


فيلم «نيوه مانگ» ( نيمه ماه) ساخته بهمن قبادی فيلمساز ايرانی با بازی هديه تهرانی و گلشيفته فراهانی رتبه ۳۴ اين فهرست را به خود اختصاص داده است. اين فيلم به زندگی خواننده زن کردی می پردازد که به خاطر قوانين جمهوری اسلامی از شغل خود يعنی خواندن محروم است.


از ديگر فيلم هايی که در فهرست صد فيلم برتر روزنامه تايم ديده می شود، می توان به «بعد از خواندن بسوزان» (رتبه ۱۸) ، «فراست، نيکسون» (رتبه ۳۰)، «جونو» (رتبه ۵۰) و «ذره ای تسلای خاطر» ( آخرين فيلم از سری فيلم های جيمزباند) در رتبه ۷۱ اشاره کرد.


انيميشن «پرسپوليس» ساخته مرجان ساتراپی نيز در رتبه ۶۹ اين جدول ديده می شود.


فيلم های مطرحی چون «سوئينی تاد» ساخته تيم برتون، «ويکی، کريستينا، بارسلونا» به کارگردانی وودی آلن و «والس با بشير» انيميشن مستندی از کشور اسرائيل که از اميدهای اسکار ۲۰۰۹ فيلم های خارجی به حساب می آيد، به ترتيب در رتبه های ۸۳، ۸۹ و ۹۴ فهرست - در واقع در ته جدول - قرار گرفته اند.


XS
SM
MD
LG