لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

صدسالگی یک مردم‌شناس


به مناسبت صدسالگی کلود لوی - استراوس، نمايشگاهی از آثار او در مقر يونسکو در پاريس برپا خواهد شد. عکس از (AFP)
به مناسبت صدسالگی کلود لوی - استراوس، نمايشگاهی از آثار او در مقر يونسکو در پاريس برپا خواهد شد. عکس از (AFP)

روز جمعه ۲۸ نوامبر ( هشتم آذر) صدمین سالروز تولد کلود لوی-استراوس، محقق، نظريه‌پرداز و مردم‌شناس پرآوازه فرانسوی بود.


در صدمین زادروز این اندیشمند فرانسوی، که از او به عنوان یکی از بنیانگذاران ساختارگرایی در دانش مردم‌شناسی یاد می‌شود، سازمان يونسکو نیز پيام تبريکی منتشر کرد.


کویی چیرو ماتسوئورا،


مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (يونسکو)، روز سه‌شنبه ۲۵ نوامبر با صدور پیامی صدمين زادروز این دانشمند فرانسوی را تبریک گفت.

مدیرکل يونسکو با اشاره به اينکه استراوس يکی از «بزرگ‌ترين متفکران قرن بيستم» است، او را يار هميشگی يونسکو ناميد.


آقای ماتسورا همچنین پژوهش‌های استراوس را دارای «پيامی انسانی و مقياسی جهانی» خواند که «از همين رو سبب تحولی اساسی در دريافت بشر ازجهان» شده است.


در متن پيام مدیرکل یونسکو همچنین آمده است: «استراوس با کار روی تمامی تمدن‌ها، ما را با پيچيدگی اسطوره‌ها، گوناگونی فرهنگ‌ها و همچنين ظرافت آن‌ها آشنا کرد.»


کویی چیرو ماتسوئورا


همچنین در پیام خود یادآور شده است: «اکنون به لطف فعاليت‌های استراوس می‌دانيم که ارزش نوع بشر در گوناگونی فرهنگی، و البته قدرت پذيرش دیگری است.»

همچنین به مناسبت صدمين سال تولد اين انديشمند فرانسوی از تاريخ ۲۶ تا ۲۸ نوامبر نمايشگاهی از کتاب‌ها، عکس‌ها، آرشيو و مجلات استراوس و همين‌طور فيلم و صدای گفتارها و سخنرانی‌های او در مقر يونسکو در پاريس برپا خواهد بود.


کلود لوی - استراوس، که به خاطر نظرياتش در تحول و توسعه بنيادهای انسان‌شناسی بسيار مشهور است، در سال ۱۹۰۸ در خانواده‌ای يهودی در بلژيک به دنيا آمد.


مدیرکل یونسکو در پیام تبریک خود پژوهش‌های لوی - استراوس را دارای «پيامی انسانی و مقياسی جهانی» خواند که «از همين رو سبب تحولی اساسی در دريافت بشر ازجهان» شده است.

او در پاريس بزرگ شد، در رشته‌های حقوق و فلسفه دانشگاه سوربون تحصيل کرد و در سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹ به عنوان پروفسور در دانشگاه سائوپائولوی برزيل به تدريس پرداخت.


لوی - استراوس در طول عمر خود، تحصیلاتی نیز در رشته‌های ديگری چون ادبيات کهن، هنر و موسیقی کلاسيک و مدرن داشت.


لوی - استراوس در زمينه‌های قوم‌شناسی، فرهنگ‌شناسی، اسطوره‌شناسی، اقوام بدوی و زبان‌شناسی مطالعات و تحقيقاتی گسترده انجام داد و اکنون به عنوان نظريه‌پرداز این شاخه‌ها شناخته می‌شود.


او همچنین ۵۹ سال روی فرهنگ سرخپوستان شمال و جنوب آمريکا تحقيق کرده است.


از آثار شاخص لوی - استراوس می‌توان به «اسطوره و معنا»، «خام و نپخته»، «ذهن وحشی»، و «انسان‌شناسی ساختاری» (که دايرةالمعارف تاريخ جهان است) اشاره کرد.


برخی از آثار کلود لوی - استراوس، یا با گویشی دیگر: لوی - اشتراوس، به فارسی نیز ترجمه شده و در ايران به چاپ رسيده است.



کلود لوی - استراوس درجات افتخاری متعددی از دانشگاه‌های معتبر جهان، از جمله آکسفورد، ييل، هاروارد و کلمبيا، دریافت کرده است.


این مردم‌شناس فرانسوی از سال ۱۹۴۵ عضو کميسيون بين‌المللی دانشمندان يونسکو است و در حال حاضر عضو آکادمی ملی علوم فرانسه، آکادمی هنر و زبان، آکادمی هنر و علوم آمريکا و جامعه فلسفه آمريکا ست.



XS
SM
MD
LG