لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

سفر وزیر امور خارجه ایران به پاریس لغو شد


منوچهرمتکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، سفر خود را به پاريس، برای شرکت در کنفرانس همسايگان افغانستان، لغو کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهرمتکی روز يکشنبه در کنفرانس يک روزه همسايگان افغانستان شرکت نکرده و سفير ايران نيز در این نشست حضور نداشته است.



به گزارش خبرگزاری ها، یک مقام وزارت امور خارجه فرانسه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرده است که درغياب آقای متکی مشخص نيست که چه کسی در اين کنفرانس ايران را نمايندگی خواهد کرد.


کنفرانس همسايگان افغانستان به هدف کمک به اين کشور درگير جنگ تشکيل شده است و از همسايگان افغانستان می خواهد تا نقش موثرتری را در ثبات اين کشور برعهده گيرند.


پيش از اين مقامات فرانسوی گفته بودند، در اين کنفرانس از همسايگان افغانستان مخصوصا ايران وپاکستان خواسته می شود تا نقش مثبت تری در رابطه با افغانستان ايفا کنند.


رابطه ايران و فرانسه، بعد از صحبت های روز دوشنبه نيکلاسارکوزی رئيس جمهوری فرانسه در مورد محمود احمدی نژاد، دچار تنش شد.


نيکلا سارکوزی گفته بود:«من حاضر نيستم با محمود احمدی نژاد که خواستار محو اسرائيل از روی نقشه جهان شده است، دست دهم.»


ايران در اعتراض به گفته‌های آقای سارکوزی در باره محمود احمدی‌نژاد، روز پنجشنبه سفير فرانسه در تهران را احضار کرد و نسبت به تبعات اين گونه سخنان در روابط دو کشور هشدار داده بود.



رابطه ايران و فرانسه، بعد از صحبت های روز دوشنبه نيکلاسارکوزی رئيس جمهوری فرانسه در مورد محمود احمدی نژاد، دچار تنش شد.نيکلا سارکوزی گفته بود:«من حاضر نيستم با محمود احمدی نژاد که خواستار محو اسرائيل از روی نقشه جهان شده است، دست دهم.»

قرار بود منوچهر متکی روز شنبه در پاريس با برنارکوشنر همتای فرانسوی خود ديدار کندو روز يکشنبه در کنفرانس حضور يابد.


منوچهر متکی روز شنبه در جريان بازگشت از سفر دو روزه خود به بلاروس، به خبرنگاران گفته بود: «پس از انجام مذاکراتی با مقامات کشور در تهران طی ساعات آينده در اين مورد تصميم‌گيری خواهيم کرد.»


آقای متکی درباره نشست پاريس به خبرگزاری ایسنا گفته بود: اين نشست می تواند «فرصت مناسبی برای تغيير سياست‌های غلط آمريکا در افغانستان ايجاد کند».


فرانسه می‌گويد نشست روز يکشنبه در تداوم اجلاس ماه ژوئن است که در پاريس برگزار شد و کشورهای شرکت کننده در آن اجلاس متعهد شدند ۲۰ ميليارد يورو به بازسازی افغانستان کمک کنند.


دولت ايران در جريان اجلاس توکيو در تقريبا شش سال پيش که برای بازسازی افغانستان برگزار شد، اعلام کرد که ‌۵۶۰ ميليون دلار در قالب يک برنامه پنج ساله در اختيار افغانستان قرار خواهد داد.


ايران اعلام کرده بود که برای باسازی افغانستان، نيمی از اين کمک به صورت کمک‌های بلاعوض و مابقی به صورت اعتبارات و تسهيلات بانکی در اختيار افغانستان قرار خواهد گرفت.


در اين کنفرانس وزيران امور خارجه و مقام های بلند پايه کشورهايی چون پاکستان، چين، ايالات متحده و روسيه حضور دارند.


XS
SM
MD
LG