لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

وزیر ارشاد: توقیف برخی کتاب‌ها و ناشران را بازبینی می‌کنیم


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بيان اينکه نگاه دولت يازدهم به «آزادی» با دولت پيشين متفاوت است، وعده داده «کتاب‌هايی که در گذشته توقيف يا جلوی چاپ آنها گرفته شده، بازبينی و مجددا درباره آنها تصميم گيری می‌شود.»
به گزارش روز دوشنبه ۲۹ مهر خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای جنتی همچنين از «بازبينی و تصميم‌گيری مجدد» درباره فعاليت «برخی ناشران» که پيش از اين تعطيل شده‌اند، خبر داده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده که اگر فعاليت اين ناشران «با ضوابطی که دولت جديد دارد مطابقت کند، آنها به کار خود ادامه می‌دهند.»
در دولت محمود احمدی‌نژاد، کتاب‌های زيادی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقيف يا دچار سانسور شدید شده‌اند و همزمان از فعاليت تعدادی از موسسات انتشاراتی نيز ممانعت به عمل آمد.

نشر چشمه، اختران و طرح نو از جمله ناشرانی هستند که به دلیل سختگیری‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته از ادامه فعالیت باز ماندند.
حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران و علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابينه او، بارها تاکيد کرده‌اند که با روند و عملکرد دولت گذشته در حوزه کتاب و مطبوعات مخالفند و آن را اصلاح می‌کنند.
آقای جنتی امروز نيز مجددا تاکيد کرده «ديدگاهی که دولت تدبير و اميد نسبت به آزادی مطبوعات و حوزه کتاب و نيز بازکردن فضا برای انديشمندان و اصحاب قلم دارد، با گذشته متفاوت است.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته که «آثار» اين تفاوت ديدگاه «به زودی ملاحظه خواهد شد.»
او در عين حال در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران که «دولت يازدهم با دولت قبلی در زمينه سانسور کتاب چه تفاوتی دارد»، گفته که «لفظ سانسور را قبول نداريم.»
به گفته علی جنتی، سانسور «اسم غيرمحترمانه مميزی است».
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی پيش از اين وعده داده بود که مميزی کتاب توسط اداره‌ای ويژه اين کار در اين وزارت‌خانه را لغو و اين کار را بر عهده ناشران قرار می دهد اما پس از مدتی گفت که مميزی «يک سياست حکومتی» است و امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد.

حدادعادل: قانون جدید برای کتاب
همزمان با علی جنتی، غلامعلی حدادعادل، نماينده تهران در مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از امکان بازنگری در ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مميزی خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حدادعادل گفته «اين قوانين توسط موسسات بشری تصويب می‌شوند و ابدی نيستند» و از اجرا نشدن قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در اين باره خبر داده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکيد کرده که «اول بايد شورای انقلاب فرهنگی و ریيس جديد آن اين قوانين را به ارشاد ابلاغ کند و ارشاد اگر تغيير را ضروری دانست تغيير داده و قوانين را به شورا تحويل می‌دهد. در نهايت قوانين تغيير داده شده با نظر شورا اعمال می‌شود.»
اين نماينده مجلس شورای اسلامی توضيح داده که «دو سال پيش براساس تجربه‌های حاصل شده اصلاحاتی در حوزه قوانين نشر پيشنهاد شد شورا هم تغييراتی در مصوبات اعمال کرد و در نهايت آئين‌نامه جديدی برای کتاب تدوين شد که جزئيات بيشتری را تشريح کرد. در قوانين جديد مصوبات نشر شفاف‌تر شده است. سعی شده اين ضوابط شفاف‌تر باشند و از برخورد سليقه‌ا‌ی جلوگيری شود.»
XS
SM
MD
LG