لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

پیشمرگه‌های کرد به «جنایت جنگی» در شمال عراق متهم شدند


پیشمرگه‌ها نیروی نظامی اقلیم خودمختار کردستان عراق هستند.
پیشمرگه‌ها نیروی نظامی اقلیم خودمختار کردستان عراق هستند.

سازمان عفو بین‌الملل نیروهای نظامی اقلیم خودمختار کردستان عراق (پیشمرگه) را به تخریب و سوزاندن هزاران خانه متعلق به اعراب در شمال عراق متهم کرده و گفت که این اقدامات «می‌تواند جنایت جنگی» محسوب شود.

این در حالی است که یک مقام ارشد اقلیم کردستان این اتهام را رد می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۳۰ دی، گزارش داد که سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل به شواهدی دست پیدا کرده حاکی از این که کردها در «عملیاتی هماهنگ» محل زندگی اعراب شمال عراق را به اتهام همکاری آنها با گروه حکومت اسلامی نابود می‌کنند.

گروه حکومت اسلامی یا داعش در تابستان سال ۱۳۹۳ توانست مناطق وسیعی در شمال و غرب عراق را به تصرف خود درآورد.

اما پس از مدتی، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد موفق شدند با حمایت هوایی ایالات متحده آمریکا، بخش‌هایی از مناطق تصرف‌شده را بازپس بگیرند.

روستاها و مناطق زیادی در شمال عراق است که کردها و اعراب در آنها سکونت دارند. در این مدت، کردها برخی نقاط را که قبلا در حوزه اقلیم خودمختار کردستان عراق نبود به تصرف درآورده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین گفته که پیشمرگه‌های کرد، ساکنان خانه‌ها و مناطق تخریب شده را نیز به کوچ اجباری ناچار می‌کنند و مانع بازگشت آنها به سکونت‌گاه‌هایشان می‌شوند که از حکومت اسلامی بازپس گرفته شده‌اند.

در همین حال دیندار زیباری، از مسئولان ارشد اقلیم خودمختار کردستان عراق، در واکنش به این گزارش تخریب‌های رخ داده را تایید کرده، اما گفته است که این موارد ناشی از درگیری‌ میان کردها با شبه‌نظامیان حکومت اسلامی، بمباران‌های هوایی و حتی انهدام ساختمان‌ها توسط اعضای داعش هنگام ترک محل بوده است.

آقای زیباری همچنین گفته است که ممانعت از بازگشت اعراب به سکونت‌گاه‌هایشان در شمال عراق، برای «حفظ امنیت خود آنها» بوده است.

XS
SM
MD
LG