لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

وزیران دفاع هفت کشور اصلی ائتلاف ضد داعش دیدار می‌کنند


رافائل ارتش فرانسه بر فراز آسمان عراق
رافائل ارتش فرانسه بر فراز آسمان عراق

وزیران دفاع هفت کشوری که در عملیات هوایی و اقدامات علیه گروه «حکومت اسلامی» نقش عمده را بر عهده دارند، روز چهارشنبه، ۳۰ دی، به میزبانی آمریکا و فرانسه در پاریس گرد هم می‌آیند.

اش کارتر و ژان-ایو له‌دریان، وزیران دفاع آمریکا و فرانسه، مشترکا میزبان دیدار با همتایان خود از بریتانیا، استرالیا، هلند، آلمان و ایتالیا هستند.

این هفت کشور چه در حملات و عملیات هوایی، چه در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی در نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در روز چهارشنبه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در ژنو دیدار خواهد کرد.

روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و کارزار نظامی خود را در حمایت از او از ماه سپتامبر آغاز کرده است. کشورهای غربی خواستار کناره‌گیری نهایی اسد از قدرت هستند و طی ماه‌های گذشته در مورد حملات هوایی ارتش روسیه به شورشیان غیرافراطی در سوریه هشدار داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دولت آن کشور می‌گوید دیدار روز چهارشنبه با هدف «جمع‌بندی» اقداماتی که از سال ۲۰۱۴ تا کنون انجام شده و راه‌های افزایش آن، صورت می‌گیرد.

یک مقام وزارت دفاع فرانسه به این خبرگزاری گفته طرف‌ها در مورد آنچه برای شدت بخشیدن کارزار نیاز است، گفت‌وگو خواهند کرد.

گروه موسوم به حکومت اسلامی که طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بخش‌های زیادی از خاک عراق و سوریه را به اشغال خود درآورده بود، در حال حاضر از بخشی از آنها عقب نشسته است.

از طرف دیگر فرمانده عملیات ارتش فرانسه به تازگی گفته است راهبرد ائتلاف، در ایجاد نتایج فوری، مشکلاتی دارد.

دولت فرانسه می‌گوید طرف‌ها برای افزایش ظرفیت‌های نیروهای محلی -ارتش و پیشمرگه‌های کرد عراقی- نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

استرالیا، آمریکا و فرانسه در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار سربار عراقی را آموزش داده‌اند؛ بنا بر گزارش‌ها آنها توانسته‌اند توان دفاعی خود را در برابر حملات انفجاری و انتحاری داعش، بالا ببرند.

انتظار می‌رود وزیران دفاع هفت کشور در مورد وضعیت شکننده و بحرانی لیبی نیز گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG