لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

هشدار عفو بین‌الملل درباره «اعدام قریب‌الوقوع» یک ایرانی کرد


سازمان عفو بين‌الملل در بیانیه‌ای درباره اعدام قريب‌الوقوع يک ايرانی کرد هشدار داده است.

اين سازمان بين‌المللی مدافع حقوق بشر در بيانيه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهريور، صادر شده، اعلام کرده است که حکم اعدام سامان نسيم به اداره اجرای احکام رفته و هر لحظه احتمال اجرای آن وجود دارد.

خبرگزاری هرانا در دی‌ماه ۱۳۹۲ گزارش داده بود که آقای نسيم به اتهام عضويت در حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، توسط دادگاه‌های استان آذربايجان غربی به اعدام محکوم شد و اين حکم در ديوان عالی کشور نيز تاييد شده است.

عفو بين‌الملل هم در بيانيه خود نوشته است که سامان نسيم به قتل يک پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگامی که کمتر از ۱۸ سال داشت و محاربه متهم بوده است.

او هم‌اکنون ۲۱ سال دارد.

عفو بين‌الملل در بیانیه خود همچنين افزوده است که آقای نسيم در دادگاه اتهام قتل را رد کرده و گفته که تنها اقدام به تيراندازی هوايی کرده است.

اين سازمان همچنين گزارش داده که سامان نسيم در مدت بازداشت شکنجه شده و در تحقيقات اوليه اجازه دسترسی به وکيل نيز نداشته است.

اعتراض به حکم «هپی»‌ها

عفو بين‌الملل همچنين در بيانيه جداگانه‌ای، از صدور حکم زندان و شلاق برای رقصندگان ايرانی ويدئوی خانگی «هپی» انتقاد کرده است.

به گفته عفو بين‌الملل، جمهوری اسلامی با صدور اين حکم، اصل آزادی بيان را «تحقير» کرده است.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع مطلع خبر داده که حکم دادگاه اعضای سازنده ويدئوی موسوم به «هپی» به صورت غير رسمی توسط دادگاه اعلام شده و به موجب اين حکم تعلیقی همگی اين افراد به زندان و ۹۱ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG