لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

حکم «هپی‌»های ایرانی صادر شد


کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع مطلع خبر داده که حکم دادگاه اعضای سازنده ويديوی موسوم به «هپی» به صورت غير رسمی توسط دادگاه اعلام شده و به موجب اين حکم همگی اين افراد به زندان و ۹۱ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، چهارشنبه ۲۶ شهريور، گزارش داده که تمام اين احکام «تعليقی» است و خبرگزاری هرانا، مدت زمان اين تعليق را سه سال گزارش داده است؛ به اين معنی که احکام زندان و شلاق در سه سال آينده اجرا نمی‌شوند اما در اين مدت اگر محکومان جرم ديگری انجام دهند، علاوه بر مجازات جرم جديد، بايد مجازات‌های قبلی را نيز تحمل کنند.

سایت انگلیسی «دیلی میل» نیز گزارشی در مورد محکومیت «هپی» ها منتشر کرده است.

ساسان سليمانی، ريحانه طراوتی، ندا موتمنی، افشين سهرابی، برديا مرادی، رهام شامخی و سپيده، دختران و پسران جوانی بودند که با ساخت ويدئويی خانگی بر روی ترانه «هپی {خوشحال}» به خوانندگی فرل ويليامز، خواننده آمريکايی، با آن رقصيدند.

آنها بلافاصله پس از انتشار اين ويدئو توسط نيروی انتظامی دستگير و در دادگاه به «داشتن روابط نامشروع با يکديگر» و «مشارکت در ساخت کليپ مبتذل» متهم شدند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر گزارش داده که دادگاه اين جوانان روز ۱۸ شهريور ماه به رياست قاضی حيدری برگزار شده و متهم به «مشارکت در ساخت کليپ مبتذل» و «روابط نامشروع بين اعضای اين گروه» شدند.

بر اساس اين گزارش، ريحانه طراواتی در دادگاه علاوه بر دو اتهامی که برای همه اعضای گروه مشترک بوده، به «داشتن مشروبات الکلی در منزل شخصی» و «بارگذاری و پخش کليپ در شبکه يوتيوب» و ساسان سليمانی نيز به «کارگردانی» اين ويديو متهم شده‌اند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گزارش داده که وکلای اين جوانان در دادگاه به اتهام «داشتن روابط نامشروع» اعتراض کردند.

آنها همچنين از «برخورد خشن پليس و هجوم به آپارتمان عوامل تهيه اين ويديو در زمان دستگيری» انتقاد کرده و خواستار پاسخگويی دادگاه به اعتراض‌های خود در اين موارد شدند.

XS
SM
MD
LG