لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

وزیر حمل و نقل بلژیک به علت ضعف در امنیت فرودگاه بروکسل استعفا داد


ژاکلین گالان، وزیر مستعفی حمل و نقل بلژیک
ژاکلین گالان، وزیر مستعفی حمل و نقل بلژیک

وزیر حمل و نقل بلژیک، روز جمعه ۲۷ فروردین و پس از فشار احزاب مخالف که او را متهم کردند در مورد گزارش اتحادیه اروپا از ضعف‌های امنیتی فرودگاه بروکسل یکسال قبل از حمله گروه «خلافت اسلامی» دروغ گفته است، از مقامش استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژاکلین گالان قبلا در پارلمان بلژیک گفته بود که وزارت تحت مدیریت او از گزارش انتقادی مقامات اتحادیه اروپا که در مارس ۲۰۱۵ ارسال شده اطلاع نداشته است.

اما احزاب مخالف می‌گویند‌ ایمیل‌هایی در دست دارند که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

مقامات اتحادیه اروپا حاضر نشدند در مورد گزارش مورد بحث اظهار نظر کنند ولی خاطر نشان کردند که به طور مستمر موازین امنیتی همه فرودگاه‌های اروپا را بررسی کرده و هر مشکلی که وجود داشته باشد آن را به مقامات کشور مزبور اطلاع می‌دهند.

چارلز میشل نخست وزیر بلژیک پس از پذیرش استعفای خانم گالان در یک کنفرانس خبری گفت: «خلاصه این گزارش مورد بحث قرار گرفت و در ژوئن ۲۰۱۵ برای اعضای کابینه ارسال شد. نمی‌توانم بپذیرم که در جلسه روز گذشته این موضوع به پارلمان اطلاع داده نشده است.»

ژاکلین گالان از اعضای حزب میانه‌رو به رهبری نخست وزیر است که در ائتلاف با سه حزب دیگر دولت بلژیک را تشکیل داده‌اند.

خانم گالان مدعی شده که مدیران ارشد وزارت حمل و نقل علیه او جنگ صلیبی راه انداخته‌اند.

روز ۲۲ مارس دو بمبگذار انتحاری گروه موسوم به «خلافت اسلامی» در سالن پرواز فرودگاه بروکسل دو بمب منفجر کردند. براثر این انفجار و بمب دیگری که مدتی بعد در مترو منفجر شد در مجموع ۳۲ نفر کشته شدند.

به دنبال وقوع این حملات و انتقادات گسترده از عملکرد نیروهای انتظامی و امنیتی بلژیک چه در داخل و چه خارج از کشور، وزرای کشور و دادگستری استعفای خود را به نخست وزیر تقدیم کردند ولی چارلز میشل از آن‌ها خواست به کار خود ادامه دهند.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید استعفای ژاکلین گالان اولین کناره‌گیری سیاسی در نتیجه حملات تروریستی ۲۲ مارس است.

بلژیک با ساختار و تقسیمات بسیار پیچیده بر اساس تفاوت‌های زبانی و تعلقات سیاسی، از مدت‌ها پیش به خاطر ضعف‌های شدید امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته است.

به جز حملات ماه‌های اخیر در شهرهای پاریس و بروکسل، ماه اوت سال گذشته کشف و خنثی شدن حمله به یک قطار سریع‌السیر به مقصد پاریس ضعف‌های امنیتی بلژیک را برجسته کرده بود.

پس از درز کردن گزارش مسئولان امنیتی اتحادیه اروپا از کاستی‌های امنیتی فرودگاه بروکسل، چارلز میشل، نخست وزیر بلژیک نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

روز پنجشنبه نیز یک مقام ارشد وزارت حمل و نقل بلژیک استعفا داد و وزیر حمل و نقل را به ناتوانی متهم کرد.

گزارش اتحادیه اروپا فقط محدوده پس از کنترل امنیتی در فرودگاه را بررسی کرده ولی به کاستی‌های امنیتی بسیار جدی از جمله شیوه‌های نامناسب برای ردیابی و کشف مواد منفجره اشاره کرده بود.

جدید‌ترین گزارش بازرسان امنیتی اتحادیه اروپا که در آوریل ۲۰۱۵ تهیه شده خاطر نشان می‌کند که «بلژیک هنوز ضعف‌های جدی را در پنج زمینه مربوط به بازرسی موردی و لحظه‌ای» برطرف نکرده است.

یکی از روزنامه‌های چاپ بلژیک به نقل از گزارش بازرسان امنیتی اتحادیه اروپا می‌نویسد: «این واقعیت که چندین نفر از کارکنان فرودگاه بروکسل که به بخش‌های بسیار حساس دسترسی داشتند به سوریه رفته و یا حدس زده می‌شود که به سوریه رفته باشند، باید یک هشدار جدی تلقی شود.»

یک سخنگوی کمیسیون اروپا که مسئول تنظیم این گزارش‌هاست روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما در اروپا بالا‌ترین استانداردهای امنیتی جهان را داریم که نیازی به تعریف ندارد.»

ژاکلین گالان علاوه بر ضعف‌های امنیتی فرودگاه بروکسل به خاطر مرکز کنترل پرواز فرودگاه بروکسل که چند روز پیش و در آستانه عادی شدن پرواز‌ها پس از حمله تروریستی ماه مارس تحت تاثیر اعتراضات صنفی کارکنان وضعیت بسیار آشفته‌ای پیدا کرد، نیز تحت فشار قرار داشت.

XS
SM
MD
LG