لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

ایران و بریتانیا قرارداد تسهیل همکاری‌های تجاری امضا کردند


ساجد جاوید، وزیر تجارت بریتانیا
ساجد جاوید، وزیر تجارت بریتانیا

ساجد جاوید، وزیر تجارت بریتانیا، روز چهارشنبه از امضای قرارداد تسهیل همکاری‌های تجاری بین این کشور و ایران خبر داد.

آقای جاوید روز چهارشنبه، ۱۹ اسفند، در یک کنفرانس خبری در لندن گفت که آژانس صادرات بریتانیا و همتای ایرانی آن این قرارداد را امضا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر تجارت بریتانیا افزود که هدف از امضای این قرارداد آسان‌تر شدن سرمایه‌گذاری در قراردادها و پروژه‌های صادراتی میان دو کشور بوده است.

آقای جاوید در عین حال گفت که بریتانیا مشغول کار با شرکای اروپایی‌اش برای کاهش محدودیت‌های بانکی علیه ایران است.

آژانس سرمایه‌گذاری صادراتی بریتانیا که ضمانت بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای این کشور را تامین می‌کند، کار در زمینه تجارت با ایران را در سال ۲۰۱۲ و بر اساس تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه تهران معلق کرد.

اکنون در حالی که رفع و تعلیق این تحریم‌ها شرایط را برای همکاری مجدد با ایران بهبود داده است، آن گونه که رویترز هم تاکید کرده، بانک‌ها و شرکت‌های معتبر بیمه‌ بین‌المللی هم‌چنان از ترس مجازات از طرف ایالات متحده در رابطه با ایران محتاط عمل می‌کنند.

صنعت بیمه و شبکه بانکی ایران بیشترین ضربه را از تحریم‌های چند سال اخیر خورده بود.

در همین زمینه معاون نظارتی بانک مرکزی ایران، چهار روز پیش، از تلاش برای «رفع نگرانی» بانک‌های خارجی در همکاری با بانک‌های ایرانی خبر داد، اما در عین حال اذعان کرد که «ایران‌هراسی در حوزه بانکی» همچنان ادامه دارد.

حمید تهرانفر، این مقام بانک مرکزی، گفت که بانک مرکزی با هدف رفع این نگرانی، از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۱۱ اسفند، از تاخیر برخی بانک‌های بزرگ اروپایی در رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بود.

در بهمن‌ماه هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از آمریکا خواسته بود که به بانک‌های اروپایی تضمین دهد که در صورت انجام معاملات مشروع و قانونی خود با ایران مجازات نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG