لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

انتقاد چین از مجازات شرکت مخابراتی در ارتباط با ایران


زد تی ای ابراز امیدواری کرده‌است که با مقام‌های ایالات متحده مذاکراتی در این زمینه انجام دهد
زد تی ای ابراز امیدواری کرده‌است که با مقام‌های ایالات متحده مذاکراتی در این زمینه انجام دهد

چین از ایالات متحده به خاطر تعیین مجازات برای «زد تی‌ ای»، یک شرکت بزرگ سازنده تجهیزات مخابراتی، در ارتباط با ایران انتقاد کرده‌است.

زد تی ای متهم به فروش تجهیزات تحریم‌شده، از جمله سیستم‌های کنترل مخابراتی، به ایران است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده به تازگی برای «زد تی ای»، دومین شرکت بزرگ مخابراتی چین، مجازات‌هایی را در نظر گرفته است. محدودیت و لزوم تقاضای مجوز برای خرید، فعالیت و صادرات این شرکت از خاک آمریکا، از اقدام پیش‌بینی شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بازرگانی چین ۱۸ اسفند ماه، در واکنش گفته است این اقدام آمریکا «شدیدا بر فعالیت‌های معمول این کمپانی تاثیر می‌گذارد».

این وزارت‌خانه «نارضایتی عمیق» و «مخالفت شدید» خود را از این اقدام ایالات متحده بیان کرده‌ است. در عین حال گفته شده پکن امیدوار است با واشینگتن در مورد موضوع مذاکراتی انجام دهد.

مجازات‌ها و محدودیت‌ها برای «زد تی ای» به چهار سال پیش باز می‌گردد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در بهار ۱۳۹۱ پرونده‌ای را در زمینه فورش تجهیزات مشمول تحریم به ایران و برخی دیگر کشورها، علیه این شرکت گشود.

خبرگزاری رویترز در آن زمان گفته بود این شرکت «زد تی ای» است که از غول‌های سازنده تجهیزات مخابرتی چین به شمار می‌رود.

در آن زمان رویترز گفته بود «زد تی ای» با «شرکت مخابرات ایران» (تی‌سی‌آی) یا شرکت «آریاسل» (از کنسرسیوم‌های در کنترل مخابرات ایران) قراردادهایی برای فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار ِ چندین شرکت بزرگ آمریکایی، مانند مایکروسافت یا آی‌بی‌ام، بسته است. این فناوری‌ها در ردیابی و شنود مکالمات شهروندان نیز کاربرد دارند.

خود «زد تی ای» در واکنش اعلام کرد تجارت خود با تهران را محدود می‌کند.

ایالات متحده در پی اجرایی شدن توافق اتمی، آن‌دسته از تحریم‌های خود علیه ایران را، که به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شوند، لغو کرده‌است.

اما تحریم‌های آمریکا در رابطه با «نقض حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» به قوت خود باقی است. همین نیز همچنان مانعی برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و نیز بانک‌ها و شرکت‌هایی که مراودات گسترده مالی با آمریکا دارند، به شمار می‌رود.

تهران، حمایت از تروریسم را رد می‌کند. مقام‌های ایران به طور معمول انتقادهای گسترده از نقض حقوق بشر، حصر و زندانی کردن کنشگران سیاسی و اجتماعی، روزنامه‌نگاران و مخالفان و یا مسائلی مانند اعدام‌ نوجوانان را نیز رد می‌کنند.

در پی اقدامات تازه وزارت بازرگانی ایالات متحده، فروش سهام «زد تی ای» برای دومین روز پیاپی در بورس هنک‌کنگ و شن‌زن متوقف شد.

XS
SM
MD
LG