لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

ژنرال آمریکایی: حمله نظامی نمی‌تواند برنامه اتمی ایران را نابود کند


ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

در آستانه مذاکرات نهايی اتمی ايران با قدرت‌های جهانی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا بار ديگر از حمله هوايی به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی سخن گفته، اما اذعان کرده است که حتی حمله نیز نمی‌تواند برنامه اتمی ایران را نابود کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال مارتين دمپسی روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، گفته است علي‌رغم اين که آمريکا امکان دستيابی به تاسيسات اتمی ايران را دارد، اما حمله احتمالی اگرچه «توانايی‌ اتمی ايران را چند سال به تاخير می‌اندازد، اما آن را نابود نمی‌کند».

رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا تاکيد کرده است: «آن چه واقعا برنامه اتمی ايران را به يک مشکل تبديل کرده، تعداد سانتريفيوژها يا موشک‌های بالستيک نيست، بلکه سرمايه انسانی است که تخصص احيای اين برنامه را دارد.»

پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز تاکید کرده بود که هدف از مذاکرات هسته‌ای بستن راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی است، به‌ طوری که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، واشینگتن دست‌کم مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشد.

احتمال حمله نظامی آمريکا و به‌خصوص اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در سال‌های اخير همواره مطرح بوده، ولی از سال گذشته که طرفين برای نخستين بار توانستند به توافقی موقت دست يابند، از ميزان تهديدات نظامی مقام‌های آمريکايی به ميزان قابل توجهی کم شده بود.

اما باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، که همواره تاکيد کرده تمام توانش را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ايران به شکل ديپلماتيک صرف خواهد کرد، در عين حال گفته است که «تمام گزينه‌ها در اين رابطه بر روی ميز است».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ تيرماه سال جاری گفته بود که تهديد حمله نظامی به ايران را «جدی نمی‌گيرد»، زيرا «تشخيص ناظران جهانی و آگاهان به سياست اين است که اگر حمله‌ نظامی برای آمريکا مقرون به صرفه بود، يک لحظه تأمل نمی‌کرد.»

ايران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، تا روز سوم آذر [کمتر از ۲۰ روز ديگر] به خود مهلت داده‌اند به توافقی جامع درباره پرونده اتمی ايران دست يابند.

رئيس جمهور آمريکا در هفته گذشته، از ارائه طرحی به جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای خبر داد که بر اساس آن، هم نياز تهران به انرژی صلح‌آميز اتمی تامين می‌شود و هم قدرت‌های جهانی درباره ماهيت و اهداف اين برنامه مطمئن باقی می‌مانند.

سخنان اخير مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، اندکی پس از آن بيان شد که حزب جمهوری‌خواه موفق شد اکثريت هر دو مجلس سنا و قانون‌گذاری ايالات متحده را در اختيار بگيرد.

اين حزب طرفدار شدت عمل بيشتر عليه جمهوری اسلامی در موضوعاتی مانند پرونده اتمی و حقوق بشر است.

XS
SM
MD
LG