لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

نیروی هوایی مصر مواضع حکومت اسلامی در لیبی را بمباران کرد


ژنرال السیسی، رئیس جمهوری مصر، در حال سخنرانی در خصوص داعش در لیبی
ژنرال السیسی، رئیس جمهوری مصر، در حال سخنرانی در خصوص داعش در لیبی

نيروی هوايی مصر مواضع و نيروهای حکومت اسلامی در ليبی را بمباران کرده است. گزارش شده که نيروی هوايی ليبی هم اهدافی متعلق به داعش را در شهر شرقی درنه بمباران کرده است.

آن‌گونه که خبرگزاری‌های بين‌المللی گزارش داده‌اند، بمباران انبارهای اسلحه و اردوگاه‌های آموزشی حکومت اسلامی در ليبی، دوشنبه ۲۷ بهمن و در واکنش به بريدن همزمان سر ۲۱ مسيحی مصری در ليبی انجام شده است.

در اطلاعيه راديويی که نيروهای مسلح مصر منتشر کرده‌اند، آمده که اين عمليات «در انتقام جنايت و برای مجازات قاتلان» صورت گرفته است.

يک روز پيش از عمليات نيروی هوايی مصر، در ويدئويی که حساب‌های مرتبط با حکومت اسلامی در شبکه‌های اجتماعی اينترنتی منتشر کردند، نشان داده شد که اعضای اين گروه به طور همزمان سر ۲۱ مسيحی قبطی مصر را که برای کارگری به شهر ساحلی سرت در ليبی رفته بودند، از بدن آنها جدا می‌کنند.

در زيرنويس اين ويدئو به صراحت آمده است که دليل سر بريدن اين مسيحيان، اعتقاد آنها به «کليسای متخاصم مصر» است.

آسوشيتدپرس گزارش داده که در مصر يک هفته عزای عمومی اعلام شده است.

مصریان اسیر در دست داعش در طرابلس، پیش از بریده شدن سرهایشان
مصریان اسیر در دست داعش در طرابلس، پیش از بریده شدن سرهایشان

عبدالفتاح سيسی، رئيس جمهور مصر، در واکنش به اين واقعه، تاکيد کرده است که اين کشور هر طور که تشخيص بدهد به فاجعه‌ای که «جانيان وحشی» بانی آن بودند، پاسخ می‌دهد.

به رغم توصیه مقام‌های قاهره،‌ در سال گذشته هزاران مصری در جستجوی کار به لیبی رفته‌اند.

دولت مصر روز جمعه در پی انتشار نواری ویدیویی که ۲۱ مصری قبطی را در حال راه رفتن نشان می‌داد، برای خارج کردن شهروندان خود از لیبی اعلام آمادگی کرده بود.

دانشگاه اسلامی الازهر نیز با «وحشیانه» خواندن این اقدام، اعلام کرد که چنین «عمل شنیعی ارتباطی با هیچ یک از ادیان یا ارزش‌های انسانی ندارد».

دولت‌های آمريکا و فرانسه نيز بريدن سر ۲۱ مسيحی مصری را به شدت محکوم کرده‌اند.

در اطلاعيه دولت آمريکا اين اقدام «نفرت‌انگيز و بزدلانه» توصيف شده است.

خبرگزاری رويترز نيز به نقل از فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، بريدن سر اين شهروندان مصری را «توحش» توصيف کرده و افزوده است که فرانسه و متحدانش در نبرد با گروه حکومت اسلامی، مصمم هستند.

XS
SM
MD
LG