لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

یک فرمانده سپاه و همراهش در سوریه کشته شدند


چپ: عباس عبداللهی، راست: علی سلطان‌مرادی
چپ: عباس عبداللهی، راست: علی سلطان‌مرادی

خبرگزاری تسنیم از کشته شدن عباس عبداللهی، از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به همراه علی سلطان‌مرادی، «دوست و همراهش» در روز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در سوریه خبر داد.

براساس این گزارش، این دو نفر در منطقه «کفر نساج» واقع در شمال غرب درعا، از استان‌های جنوبی سوریه، به دست گروه‌های به گفته این خبرگزاری «تکفیری» کشته شده‌اند.

برخی رسانه‌های ایران از مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همچنین گروه «حکومت اسلامی «(داعش سابق) به عنوان گروه‌های «تکفیری» نام می‌برند.

به گفته خبرگزاری تسنیم، عباس عبداللهی در زمان جنگ ایران و عراق، فرمانده گردان صابرین تیپ امام زمانِ لشکر عاشورا بوده‌است.

وب‌سایت دانا نیز آقای عبداللهی را از جمله «بهترین تک‌تیراندازان» ایرانی معرفی کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم اشاره‌ای به سوابق علی سلطان‌مرادی نکرده و تنها از او به عنوان «دوست و همراه» عباس عبداللهی نام برده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جسد این دو نفر همچنان در اختیار به گفته این خبرگزاری «تروریست‌ها» است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون، اخبار و گزارش‌هایی از مرگ شماری از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران در سوریه از سوی خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های ایران منتشر شده‌است.

در همین زمینه خبرگزاری رسا در ایران از کشته شدن نزدیک به ۲۰ تن از اعضای سپاه پاسداران در سوریه خبر داده‌است.

در روزهای پایانی مهر ماه خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داده بود که جبار دریساوی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در سوریه کشته شده‌است.

پیش ازآن نیز خبرگزاری اهل بیت، ابنا، روز ۲۴ مهرماه خبر داده بود که جسد سه تن از نیروهایی که آنها را «مدافعان حرم حضرت زینب کبری» می‌نامید، در باقرشهر، از توابع شهر ری، تشییع شده‌است.

اسامی این سه تن محمدحسین خداپناه، عزیزالله رسول و اصغر یوسفی اعلام شد.

پیش از آن نیز خبرگزاری مهر در این رابطه از تشییع سه تن دیگر در شهرهای مشهد و ورامین خبر داده بود.

پیشتر در خردادماه سال جاری نیز خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده بود که مقام‌های سیاسی و نظامی استان فارس در بیانیه‌هایی مرگ عبدالله اسکندری، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در سوریه را تایید کرده‌اند.

قبل از آن نیز رسانه‌های ایران از مرگ محمد جمالی پاقلعه، یک فرمانده سپاه ثارالله و از نیروهای قدس، در سوریه خبر داده بودند که مراسم تشییع او در شهر کرمان برگزار شد.

علی‌رغم انتشار این اخبار و نیز تصاویر برخی از کشته‌شدگان ایرانی جنگ سوریه از سوی خبرگزاری‌های داخلی ایران، فرماندهان سپاه پاسداران تاکید می‌کنند که این نهاد در سوریه «نیروی رزمی ندارد» و تنها به حکومت سوریه مشاوره نظامی می‌دهد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته از حضور «مشاوران» سپاه پاسداران در سوریه سخن گفته بود.

این در حالی است که جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاییز سال گذشته از «حضور صدها گردان ایرانی» در سوریه خبر داده بود.

اما رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، این سخنان را به شدت تکذیب کرد و گفت: «ایران هیچ‌گونه گردان سازمانی در سوریه نداشته»، اما تایید کرد که نیروهای ایرانی «تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان این کشور حضور مستشاری دارند.»

ایران اصلی‌ترین حامی حکومت بشار اسد در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. علاوه بر این گروه حزب‌الله لبنان، متحد تهران در منطقه، رسماً حضور نیروهای خود در جنگ داخلی آن کشور را تائید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG