لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

شورشیان سوری خواهان مبادله یک ایرانی با زنان زندانی در سوریه شدند


یک گروه مسلح مخالف دولت بشار اسد خواستار مبادله یک نظامی ایرانی بازداشت شده توسط آن‌ها با چندین زن شده است که هم اکنون در زندان‌های دولت بشار اسد به سر می‌برند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه گزارش داد که این نظامی ایرانی ماه گذشته در استان درعا به اسارت نیروهای شورشی افتاده است.

بر اساس این گزارش، دولت شیعه جمهوری اسلامی در چهار سال گذشته که دولت بشار اسد، متحد اصلی تهران، درگیر جنگ داخلی شده است، متخصصان نظامی خود را برای کمک به دولت سوریه به این کشور فرستاده است.

ماه گذشته چندین گروه شورشی علیه دولت بشار اسد، از جمله جبهه متحد شام، یک سلسله حملاتی در استان درعا ترتیب دادند که منجر به تصرف چندین پست نظامی، از جمله یک پایگاه نظامی استراتژیک در منطقه شیخ مسکین شد.

ابو احمد رهبر گروه جبهه متحد شام می‌گوید که طی این عملیات، یک نظامی ایرانی که در حال کمک به نیروهای بشار اسد بود، به اسارت این گروه در آمد و ۹ سرباز دیگر کشته شدند.

وی گفت که «ما از طریق یک مترجم از وی سوالاتی کردیم، وی سی ساله است که سال گذشته از شهر قم به سوریه آمده است».

این فرمانده شورشی نام واقعی این شهروند را نگفته است.

به گفته وی، هم اکنون اولویت این گروه آن است که بر سر مبادله این ایرانی با چند زن که هم اکنون در زندان‌های بشار اسد هستند، مذاکرات را آغاز کنند.

رویترز می‌نویسد که به صورت مستقل قادر به تایید این خبر نیست.

این گزارش می‌افزاید که مخالفان بشار اسد به صورت متمادی خواهان آزادی «هزاران» زنی هستند که به گفته آن‌ها از سال ۲۰۱۱ تاکنون توسط نیروهای بشار اسد بازداشت شده‌اند.

جبهه متحد شام یکی از شاخه‌های اصلی «اتحاد جبهه جنوبی» است که در مرزهای اردن با نیروهای بشار اسد در حال نبرد هستند.

سال گذشته شورشیان سوری، ۴۸ ایرانی را در ازای آزادی ۲۰۰۰ غیرنظامی بازداشت شده توسط نیروهای بشار اسد آزاد کردند.

مخالفان اسد، وی را متهم به بازداشت ده‌ها هزار غیرنظامی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که تاکنون چندین نظامی ارشد بازنشسته ایران از نیروهای قدس در سوریه کشته شده‌اند.

اخیرا نیز یک سرتیپ سپاه پاسداران به نام محمدعلی الله دادی همراه با شش عضو حزب‌الله لبنان در یک حمله هوایی اسرائیل به بلندی‌های جولان سوریه کشته شد.

XS
SM
MD
LG