لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

افسر پلیس قاتل نوجوان آمریکایی استعفا داد


دارن ویلسن
دارن ویلسن

دارن ويلسن، افسر پليس که قتل مايکل براون، نوجوان آمريکايی به دست او در شهر فرگوسن ايالت ميسوری، باعث اعتراضات و شورش‌های گسترده در چهار ماه اخير بوده، از سمت خود استعفا داده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکشنبه ۹ آذر و به نقل از وکيل اين افسر پليس گزارش داده که آقای ويلسن پس از قتل مايکل براون تا زمانی که استعفا داد، در مرخصی اداری بوده است.

ال شارپتون، از فعالان مشهور حقوق مدنی در آمريکا که در ماه‌های اخير از حاميان خانواده مايکل براون بوده، در واکنش به استعفای دارن ويلسن گفته که «ما به دنبال شغل او نبوديم» بلکه «ما به دنبال عدالت برای مايکل براون هستيم.»

اين افسر که کمتر از سه سال برای اداره پليس فرگوسن کار می‌کرده، به يک روزنامه محلی اين شهر گفته که تصميمش برای استعفا پس از آن گرفته شد که اين اداره به او گفت نامه‌هايی دريافت کرده و پرسنلش تهديد شده‌اند که در صورت ادامه کار آقای ويلسن، با خشونت مواجه خواهند شد.

دارن ويلسن گفته است: «نمی‌خواهم هيچ کس ديگری به خاطر من صدمه ببيند».

استعفای اين افسر پليس فرگوسن، يک روز پس از آن اعلام شد که ناآرامی و خشونت بار ديگر اين شهر و تعدادی ديگر از شهرهای آمريکا را در بر گرفت.

صدها معترض در سراسر آمريکا به رای دادگاه برای اعلام جرم نکردن عليه دارن ويلسن اعتراض دارند.

مايکل براون، نوجوان ۱۸ ساله و سياهپوست، روز ۱۸ مرداد سال جاری توسط دارن ويلسون هدف ۱۲ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بعضی شاهدان عينی گفته‌اند که اين نوجوان هنگام کشته شدن دستانش را به علامت تسليم بالا برده و غير مسلح بود اما آقای ويلسون در دادگاه گفته که مايکل براون تلاش داشته با ضرب و شتم آقای ویلسون اسلحه‌اش را در اختيار بگیرد.

اکثر ساکنان شهر فرگوسن در ايالت ميسوری، سياه پوست‌اند اما اکثر مسئولان اين شهر، سفيدپوست هستند.

کميسيون مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد در ژنو سوئيس، پس از مرگ مايکل براون، تحقيقات وسيعی درباره استفاده پليس آمريکا از خشونت، زور و اسلحه انجام داده‌است.

بر مبنای گزارش اين کميسيون، پليس ايالات متحده آمريکا، به «بدرفتاری و استفاده بيش از اندازه از زور و اسلحه، به ويژه عليه اعضای اقليت‌های نژادی و قومی» متهم شده است.

XS
SM
MD
LG