لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه، رئیس «کمیته امداد امام خمینی» شد


پرویز فتاح، رئیس جدید «کمیته امداد امام خمینی»
پرویز فتاح، رئیس جدید «کمیته امداد امام خمینی»

با حکم رهبر جمهوری اسلامی، پرويز فتاح، مدیرعامل بنياد تعاون سپاه پاسداران به عنوان رئيس «کميته امداد امام خمينی» منصوب شد تا رياست طولانی مدت اعضای حزب موتلفه اسلامی بر اين نهاد به پايان برسد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، يکشنبه ۱۶ فروردين، محسن کازرونی، پرويز فتاح، حسين انواری، حميدرضا ترقی، مرتضی بختياری، اميرمنصور برقعی و مرضيه وحيد دستجردی را به‌عنوان اعضای هيئت امنای جديد «کميته امداد امام خمينی» و آقای فتاح را به‌عنوان رئيس اين نهاد منصوب کرد.

پرويز فتاح در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، وزير نيرو بود.

تا پيش از اين، شورای مرکزی پس از ولايت فقيه، عالی‌ترين رکن تصميم‌گيری در کميته امداد بود و حسين انواری، از اعضای قديمی هيئت‌های موتلفه اسلامی که مدتی است به حزب موتلفه اسلامی تبديل شده، سرپرستی آن را بر عهده داشت.

آقای انواری کماکان در هيئت امنا عضويت دارد. حميدرضا ترقی، ديگر عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی است که همچنان در هيئت امنا حضور دارد اما ابوالفضل حاجی‌حيدری، از اعضای موسس هيئت‌های موتلفه اسلامی و يکی از سه عضو موسس «کميته امداد امام خمينی» در کنار حبيب‌الله عسگراولادی و مهدی کروبی، در هيئت امنای جديد اين نهاد حضور ندارد.

آقای عسگراولادی تا هنگام مرگ در سال گذشته، ریاست شورای مرکزی کمیته امداد را بر عهده داشت.

«کميته امداد امام خمينی» از نهادهای زير نظر رهبر جمهوری اسلامی است. اين نهاد، دومين نهاد پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که به دستور روح‌الله خمينی، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ تاسيس شد. هدف از تاسيس اين نهاد، پشتيبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها اعلام شده بود.

حسين انواری، سرپرست سابق کميته امداد، در آذر ۱۳۹۲ گفته بود که «يک چهارم هزينه‌های» اين نهاد توسط «کمک‌های مردمی» تامين می‌شود و حجم اين کمک‌ها را «سالانه بالغ بر هفت هزار ميليارد ريال» عنوان کرد.

آقای انواری همچنين تعداد افراد زير پوشش کميته امداد در ايران را «قريب چهار ميليون و ۵۰۰ هزار نفر» ذکر کرد.

حمايت از «محرومان» سوريه، عراق، لبنان، افغانستان و ... از ديگر فعاليت‌های «کميته امداد امام خمينی» است.

XS
SM
MD
LG