لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

در پی تحریم تازه، ایران آمریکا را به «اقدام متقابل» تهدید کرد


سخنگوی وزارت خارجه ايران در واکنش به اضافه شدن نام چندين فرد و شرکت به ليست تحريم‌های آمريکا، تهدید کرد که «اين اقدام نه تنها با شکست روبه‌رو خواهد شد، بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ايران را به دنبال خواهد داشت».
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز جمعه، ۱۸ بهمن، گفت که اقدام جديد دولت آمريکا «يک نمونه ديگر از عدم حسن نيت اين کشور در آستانه مذاکرات آتی است».
وزارت خزانه‌داری آمريکا روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن، چندين فرد و شرکت از اروپا و خاورميانه را به خاطر کمک به ايران برای دور زدن تحريم‌ها وارد فهرست سياه خود کرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام کرد که اين شرکت‌ها و افراد در زمينه کمک به ايران برای دور زدن تحريم‌های مالی آمريکا عليه ايران مجازات شدند.
اين دومين بار از زمان توافق هسته‌ای سوم آذر ميان ايران با ۱+۵ است که آمريکا افراد و شرکت‌هايی را به خاطر نقض تحريم‌های ايران در فهرست تحريم‌های خود قرار می‌دهد.

به موجب اين تحريم‌ها اين شرکت‌ها ديگر نمی‌توانند با نظام مالی آمريکا در ارتباط باشند.
بر اساس توافق موقت هسته‌ای که ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، آمريکا و اروپا بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را به مدت شش ماه تعليق کردند، اما بخش اعظمی از تحريم‌ها، از جمله تحريم نفت و بانک مرکزی ايران، کماکان باقی مانده است.
خزانه‌داری آمريکا در اعلاميه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد می‌گويد که اقدام جديد آمريکا در تحريم شرکت‌های ناقض تحريم‌های ايران نشانه عزم و تعهد اين کشور برای ادامه «تحريم‌های موجود» عليه ايران است.
آمريکا قول داده است که تحريم‌های جديدی عليه ايران وضع نکند، اما در عین حال تاکيد کرده است که ناقضان تحريم‌های موجود عليه ايران که به قوت خود باقی است، مجازات خواهند شد.
بر اساس بيانيه وزارت خزانه‌داری آمريکا، افراد و شرکت‌هايی که پنج‌شنبه به فهرست تحريم‌های آمريکا اضافه شده‌اند از کشورهای ترکيه، اسپانيا، آلمان، گرجستان، افغانستان، ايران، ليختن‌اشتاين و امارات متحده عربی هستند.
خزانه‌داری آمريکا می‌گويد که اين شرکت‌ها و افراد برای دور زدن تحريم‌های مالی عليه ايران و فروش نفت و همچنين انتقال فناوری نظامی به تهران کمک کرده‌اند؛ همچنين به گفته اين وزارتخانه، شرکت‌های اسپانيايی در دستيابی به تکنولوژی هسته‌ای به ايران کمک کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با اشاره به آن چه «ايستادگی جمهوری اسلامی ايران بر حقوق مسلم و مواضع اصولی خود و عدم عقب‌نشينی از آن» توصيف کرد، به طرف آمريکايی توصيه کرد که «از توهم ايجاد فشار به جمهوری اسلامی ايران برای تغيير در مواضع هسته‌ای خود دست کشيده و مسير آزموده شده را مجددا طی نکند».
دولت ايالات متحده آمريکا معتقد است که فشار تحريم‌های بی‌سابقه بين‌المللی عليه ايران، اين کشور را وادار به نرمش در مواضع هسته‌ای خود کرده است.
XS
SM
MD
LG