لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

بازداشت چهار نفر به علت «خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای» ایران


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از دستگیری چهار نفر به علت آنچه که تلاش برای انجام «عملیات خرابکارانه» در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران خواند، خبر داد. وی همچنین، پنج ماه آينده را «روزهای بسيار حساسی» برای ايران دانست.
به گزارش خبرگزاری‌های تسنيم و فارس، آقای صالحی روز يکشنبه، ۱۴ مهر، گفت: «مدتی قبل در يکی از تاسيسات هسته‌ای چند نفر دستگير شدند که اقداماتی را در حال انجام داشتند» و در عين حال افزود که اين افراد از ابتدا تحت نظر بودند اما «به آنها اجازه داده شد تا حدودی کار خود را انجام داده تا به‌موقع دستگير شوند.»
خبرگزاری فارس هم گزارش داده که ریيس سازمان انرژی اتمی، افراد دستگير شده را از «بدنه» اين سازمان عنوان کرده که در حال «بازجويی» هستند و اين را نيز گفت که «تا امروز چند مورد ديگر از عمليات‌های خرابکاری شناسايی شده‌ است.»
سايت‌ها و تاسيسات مرتبط با برنامه اتمی ايران تاکنون چند بار هدف عمليات خرابکارانه قرار گرفته‌اند. از جمله در سال ۱۳۸۹ يک بدافزار اينترنتی که به «استاکس نت» مشهور شد، به سايت‌های اتمی ايران و به ويژه مرکز غنی‌سازی اورانيوم نطنز حمله کرد و حدود يک هزار سانتريفوژ اين مرکز را برای مدتی از کار انداخت.
رسانه‌های آمريکايی در آن هنگام گزارش دادند که استاکس نت، پروژه مشترک اسرائيل و آمريکا برای صدمه زدن به برنامه اتمی ايران بوده و از آن به عنوان «شديدترين نمونه حمله سايبری به مراکز هسته‌ای در دنيا» نام بردند.
ریيس سازمان انرژی اتمی گفت روز یکشنبه که ورود بدافزارهای اينترنتی به تاسيسات هسته‌ای ايران «يک امر دائمی است» و افزود: «آنها هميشه در حال فعاليت هستند.»
به گفته آقای صالحی، ايران «اقدامات لازم» را در اين زمينه انجام داده و «از زمان شيوع ويروس استاکس‌نت سازمان انرژی اتمی وارد مقابله با اين بدافزارها شد، سيستم‌های حفاظتی کامپيوتری ارتقا يافت و همچنين سيستم‌هايی را که متصل به اينترنت بود، جداسازی کرديم.»
او گفت که «يک يگان متخصص در اين زمينه مشغول به فعاليت است و در سطح کشور تخصص خوبی به وجود آمده است.»
علاوه بر بدافزارهای اينترنتی، تاکنون چند مسئول و متصدی برنامه اتمی ايران هم ترور و کشته شده‌اند که دولت جمهوری اسلامی، مسئوليت قتل آنها را متوجه سازمان‌های جاسوسی غرب به ويژه ايالات متحده آمريکا و اسرائيل کرده است هرچند آنها اين اتهام را رد می‌کنند.
اسرائيل، برنامه هسته‌ای ايران را خطری برای موجوديت خود قلمداد می‌کند و می‌گويد که دولت جمهوری اسلامی در حال تلاش برای ساخت جنگ افزار اتمی است و تعدادی از دولت های غربی مانند آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز اتهامات مشابهی به ايران وارد می‌کنند. جمهوری اسلامی اما تمام اين اتهامات را قاطعانه رد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ریيس سازمان انرژی اتمی ايران همچنين از نيروهای امنيتی خواست تا «مراقب مرزهای کشور باشند چون احتمال خرابکاری در کشور وجود دارد.»
آقای صالحی گفت که «دشمن هميشه مترصد اقدامات خرابکارانه» در ايران است و مسئوليت حفظ امنيت و سلامت سازمان انرژی اتمی را بر ‌عهده «يگان حفاظت» اين سازمان دانست که به گفته او «تمام يگان مشغول محافظت از تاسيسات هسته‌ای هستند.»
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران درباره پرونده هسته‌ای نيز گفت که «با توجه به اقدامات گسترده سياسی که در خصوص پرونده هسته‌ای شاهد هستيم، نشانه‌های اميدبخشی از آن می‌بينيم و نسبت به آينده پيشرفت قابل پيش‌بينی است» اما افزود که «برخی کشورها ساکت نخواهند نشست، زيرا علاقه‌مند به برون‌رفت از اين مشکل نيستند.»
علی‌اکبر صالحی در عين‌حال، پنج ماه آينده را «روزهای بسيار حساسی» برای ايران دانست و از «رونمايی از دستاورهای بزرگی» طی روزهای آينده خبر داد.
XS
SM
MD
LG