لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۴

دادستان تهران: ۱۸ متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای محاکمه می شوند


دولت آبادی می‌گوید برای این متهمان قرار مجرمیت صادر شده است.
دولت آبادی می‌گوید برای این متهمان قرار مجرمیت صادر شده است.
دادستان تهران روز یکشنبه از محاکمه ۱۸ تن از «متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» در سال آینده خبر داده است. وی گفته است که این افراد با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل همکاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی، ۲۷ اسفندماه با اشاره به این که برای این ۱۸ متهم دستگیر شده قرار مجرمیت صادر شده است،‌ افزود: «من از اعلام اسامی یا تعداد دیگر متهمان پرونده معذور هستم، اما بدانید تعداد قطعا بیشتر از این افراد خواهد بود.»

وی این افراد را به ارتباط داشتن با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل متهم کرد و با اظهار این که این افراد قصد داشتند «ضربات سنگینی به جمهوری اسلامی بزنند»، گفت: «با دستگیری آن‌ها بسیاری از توطئه‌های دشمنان خنثی شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری خیر آبادی همچنین گفته است:« ۱۸ متهم ترورهای هسته ای تحت تعقيب قرار گرفته و کيفرخواست آنها صادر شده است. سال آينده نيز آنها پای ميز محاکمه قرار می گيرند. »

در سه سال گذشته پنج تن که به نوعی با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط داشتند، ترور شده‌اند. ترور چهار تن از این افراد یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و مصطفی احمدی‌ روشن به مرگ آنها منجر شد و ترور فریدون عباسی دوانی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی نیز به مجروح شدن او انجامید.

به دنبال این وقایع، اواخر سال ۸۹، مجید جمالی فشی به اتهام ترور سعید علی‌محمدی دستگیر شد. وی شهریور ماه ۹۰ به اعدام محکوم شد و ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری حکمش به اجرا در آمد.

در عین حال خرداد ماه سال جاری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، از دستگیری «۲۰ نفر» از عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داد.

همچنین مرداد ۱۳۹۱، تلویزیون ایران فیلمی با عنوان «کلوب ترور» را پخش کرد که در آن شش زن و هشت مرد به دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای «اعتراف» می‌کردند.

در این فیلم شماری از افراد اظهار کردند که در پایگاهی در حومه تل‌آویو در اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه آموزش دیده و نحوه بمبگذاری و عملیات شناسی را تعلیم دیده‌اند.

آمریکا و اسرائیل دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را نه تکذیب و نه تأیید کرده‌اند.

دولت‌آبادی: فائزه هاشمی پیش از عید آزاد می‌شود

دادستان تهران روز یکشنبه همچنین در توضیح آخرین وضعیت فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: «وی در روز ۳۰ اسفند محکومیتش به پایان می‌رسد و همان روز هم با پایان محکومیت آزاد خواهد شد.»

فائزه هاشمی سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «فعاليت تبليغی عليه نظام» به شش ماه حبس و پنج سال محروميت از فعاليت‌های سياسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم و اول مهرماه به منظور اجرای حکمش روانه زندان شد.

غلامعلی ریاحی، وکیل فائزه هاشمی هفتم اسفندماه اعلام کرد که پرونده‌ای جدید برای موکلش با اتهام «اخلال در نظم زندان» تشکیل شده است که هنوز در این ارتباط حکمی برای خانم هاشمی صادر نشده است.

مهدی هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی هم پرونده قضایی دارد که در حال رسیدگی است.

دادستان تهران روز یکشنبه درباره پرونده آقای هاشمی گفت که اقدامات لازم برای رسیدگی به این پرونده از سوی دادسرا انجام شده و تعیین زمان رسیدگی به آن بر عهده دادگاه است.

مهدی هاشمی سوم مهرماه بازداشت و ۲۶ آذرماه با قید وثیقه آزاد شد. به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اتهام اقای هاشمی «مالی و امنیتی» است.
XS
SM
MD
LG