لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۳

مهدی هاشمی پس از بازجویی روانه زندان اوين شد


مهدی هاشمی (نفر جلو) هنگام ورود به فرودگاه «امام خمینی» تهران.
مهدی هاشمی (نفر جلو) هنگام ورود به فرودگاه «امام خمینی» تهران.
مهدی هاشمی، فرزند رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام که به دست داشتن در ناآرامی های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری و فساد مالی متهم شده است روز دوشنبه، سوم مهرماه، پس از بازجویی، روانه زندان اوین شد.

خبرگزاری های فارس و ایسنا خبر داده اند، مهدی هاشمی که صبح امروز برای تفهیم اتهام راهی دادسرای امنیت (شهید مقدس) شده بود به زندان اوین منتقل شد.

خبرگزاری ایسنا در این زمینه گزارش داده که مهدی هاشمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

بر اساس این گزارش، دادستاني تهران اعلام كرده است كه رسیدگی به اتهامات مهدي هاشمي ادامه دارد.

خبرگزاری فارس نیز خبر داده است: «مهدی هاشمی که صبح امروز به همراه یاسر هاشمی و وکلای خود به دادسرای امنیت مراجعه کرده بود با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.»

این دومین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است که ظرف چند روز اخیر بازداشت و روانه زندان اوین می شود. شامگاه شنبه- اول مهرماه- نیز فائزه هاشمی از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد.

مهدی هاشمی که در روزهای اخير اخبار زيادی مبنی بر بازگشت وی به تهران منتشر شده بود سرانجام روز يکشنبه از لندن به دوبی پرواز کرد و سپس به ايران رفت و در فرودگاه «امام خمينی» تهران برگه احضاريه ای از سوی نماينده دادستانی برای حضور در دادسرا ظرف ۲۴ ساعت دريافت کرد.

گزارش خبرگزاری ايسنا حاکی است که وی روز دوشنبه در دادسرای «شهيد مقدس» در کنار زندان اوين حضور يافت ولی از همراهی وکيل مدافع او در هنگام تفهيم اتهام و بازجويی از مهدی هاشمی جلوگيری شد.

محمود عليزاده طباطبايی، وکيل مدافع خوانده هاشمی رفسنجانی، به اين خبرگزاری گفته است: «آقای رشته احمدی معاون دادستان تهران و سپرست دادسرای شهيد مقدس به من گفت که اين امر جزو اختيارات قانونی ماست که به وکيل مدافع در هنگام بازجويی از متهم اجازه ورود بدهيم يا ندهيم.»

وی در مصاحبه ای ديگر اتهام های مهدی هاشمی را «سياسی» و «مالی» دانسته و گفته است: «اتهام های سياسی عمدتا مربوط به انتخابات اخير رياست جمهوری در سال ۸۸ بوده است.»

به گفته عليزاده طباطبايی، «مهدی هاشمی تا روز رای گيری فعاليت هايی در جهت ايجاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات داشته است که خوشبختانه هيچ يک از اين فعاليت ها خارج از چارچوب قانون نبوده است.»

مهدی هاشمی در سه سال گذشته از سوی اصولگرايان تندرو متهم شده بود که با تشکيل کميته های صيانت از آراء، «پروژه تشکيک در سلامت انتخابات» را کليد زده است و در ناآرامی های پس از انتخابات که به «فتنه ۸۸» مشهور شده است دست داشته.

اين اتهام ها در حالی مطرح می شود که آقای عليزاده طباطبايی به خبرگزاری ايسنا گفته است که «موکل (من) بعد از اعلام نتيجه آراء هيچ گونه فعاليتی نداشته است.»

وی اتهام «مالی» متوجه مهدی هاشمی را مربوط به دوران مديريت وی در سازمان بهينه سازی مصرف سوخت عنوان کرده ولی گفته است: «متاسفانه با وجود استعفای ايشان در سال ۸۴ يعنی حدود هفت سال پيش از سازمان مذکور، موارد اتهامی در واسط سال ۸۸ مطرح شد.»

وکيل مهدی هاشمی اتهام ديگر موکل خود را مربوط به دريافت رشوه در پرونده موسوم به استات اويل اعلام کرده ولی می گويد که «در گزارش های رسمی وزارت اطلاعات و مجلس شورای اسلامی، برائت مهدی هاشمی احراز و اعلام شد و به نظر من احتمالا باز کردن مجدد اين موضوع اهداف سياسی را دنبال می کند.»

شرکت نروژی استات اويل در سال ۲۰۰۴ متهم شد که برای دستيابی به قراردادهای فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی، طی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مبلغ ۱۵ ميليون دلار رشوه به مهدی هاشمی پرداخت کرده است.

آقای عليزاده طباطبايی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران مستقر در مقابل بازداشتگاه اوين به دلايل تاخير در بازگشت مهدی هاشمی به ايران پرداخت و گفت: «اينکه تاکنون مهدی هاشمی به کشور برنگشته بود به خاطر توصيه های مسوولان قضايی از جمله رييس قوه قضاييه و دادستانی به آيت الله هاشمی رفسنجانی بود.»

وی افزود: «مهدی هاشمی می گفت اين بحث هايی که مطرح می شود دعوا با من نيست بلکه دعوا با پدرم است و من چرا بايد بيرون بنشينم تا هر چه دلشان می خواهد بگويند.»

عفت مرعشی: اسم دزدان را مخفف می گويند اسم پسرم را فرياد می زنند

خانواده هاشمی رفسنجانی ايران در سال های اخير هدف حملات شديد رسانه و نيروهای تندرو وابسته به جريان اصولگرای جمهوری اسلامی قرار گرفته و به دست داشتن در ناآرامی های پس از انتخابات، فساد مالی و همچنين کارشکنی در امور دولت متهم شده اند.

مهمترين فرد مورد حمله در خانواده آقای رفسنجانی، مهدی هاشمی است که در سه سال گذشته در لندن به سر می برد و بر اساس روايت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، برای تحصيل و رسيدگی به وضع دانشگاه های آزاد اسلامی در خارج در لندن به سر می برد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آذرماه سال ۸۸ در ديدار با اعضای جامعه اسلامی دانشجويان در مشهد، در پاسخ به سوالی در خصوص عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور گفته بود: «مهدی خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم اکنون برای رسيدگی به وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی و نيز گذراندن رساله دکترای خود در خارج از کشور است و در انتخابات نيز صرفاً به ارايه تجربياتش پيرامون صيانت از آرا پرداخت و دخالتی در کار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهی او را احضار کند حضور خواهد يافت.»

در حال حاضر، فائزه هاشمی، دختر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، که از سوی قوه قضاييه ايران به شش ماه حبس محکوم شده است در زندان اوين و در بند زندانيان امنيتی به سر می برد.

روز دوشنبه، عفت مرعشی، همسر اکير هاشمی رفسنجانی، به برخوردهای صورت گرفته با مهدی هاشمی انتقاد کرد و گفت: «اتهامی که وجود ندارد را می خواهند تفهيم کنند. به مردم اتهام می زنند، مردم اتهامی ندارند.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی افزود: «اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند "چ"، "ر"، "د" و غيره بيان می کنند ولی اسم پسرم، مهدی، را در همه جا پر کرده اند و فرياد می زنند.»

فاطمه هاشمی دختر هاشمی رفسنجانی که همراه با برادرش، مهدی، به ايران بازگشته است نيز به سايت «کلمه» - نزديک به مخالفان دولت- گفته است: «دزدان و جاسوسان در کشور رها می گردند و مشکلی نيست و مشکل اينها شده آقای هاشمی و خانواده شان چون با مردم همراه شدند.»

وی تاکيد کرد: «پدر من فردای انتخابات با همه ی ما اتمام حجت کردند و گفتند من می توانم مجيزگوی اين ها شوم و شما بهترين زندگی را داشته باشيد ولی اگر بخواهم راه درست را بروم و آنچه را انجام دهم که خدا می پسندد و حق است، فشارها روی شما زياد می شود و بازداشت می شويد. به شما تهمت می زنند و برايتان پرونده سازی می کنند. آيا اين ها را تحمل می کنيد؟ ما هم تاکيد کرديم که ما همه را تحمل می کنيم شما راه درست را برويد. ما در کنارتان هستيم و صبر می کنيم.»
XS
SM
MD
LG