لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

ایران تدابیر امنیتی را در مورد متخصصان هسته‌ای خود افزایش می‌دهد


خودروی فریدون عباسی، فیزیکدان هسته‌ایرانی، ساعتی پس از سوءقصد
خودروی فریدون عباسی، فیزیکدان هسته‌ایرانی، ساعتی پس از سوءقصد
چند روز پس از سوءقصد به جان دو فیزیکدان هسته‌ای ایرانی که به کشته شدن یکی از آنها انجامید، ایران می‌گوید که تدابیر امنیتی را در مورد حفاظت از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای افزایش خواهد داد.

رسانه‌های ایرانی روز دوشنبه از سوءقصد همزمان به جان دو فیزیکدان ایرانی در جریان دو حادثه جداگانه در تهران خبر دادند که مجید شهریاری، یکی از این دو فیزیکدان که از نمایندگان جمهوری اسلامی در پروژه منطقه‌ای شتابگر سینکروترون موسوم به سزامی بود، در اثر سوءقصد کشته شد.

مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران بود و پس از مسعود علی‌محمدی، دیگر فیزیکدان ایران که سال گذشته هدف عملیات تروریستی قرار گرفت، دومین نماینده ایران در طرح سزامی است که مورد سوءقصد قرار گرفته است.

دیگر فیزیکدانی که روز دوشنبه مورد سوءقصد قرار گرفت ولی از آن جان سالم به در برد، فریدون عباسی است که او هم نیز عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بوده است.

گرچه گزارش‌های اولیه‌ای که از انجام این دو حادثه تروریستی منتشر شد، هر دو فردی که هدف سوءقصد بودند را تنها به عنوان استاد دانشگاه معرفی می‌کرد، اما انتشار پیام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد کشته شدن مجید شهریاری مشخص کرد که آقای شهریاری از فیزیکدانان مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است.

در مورد فریدون عباسی هم گزارش نشان می‌دهد که نام وی در فهرست دانشمندان هسته‌ای قرار داشته که در قالب قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، مشمول تحریم بوده‌اند.

آقای صالحی دراین پیام گفته بود که مجید شهریاری «سال‌ها» دانشجوی او بوده و اضافه کرد: «قول می‌دهیم که شهریاری‌های فراوانی تحویل ملت ایران دهیم... و حرکت هسته‌ای ملت ایران را چند برابر می‌کنیم.»

اکنون خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش دادند که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم تشییع ابوالقاسم قلم‌سیاه، از پیشکسوتان فیزیک هسته‌ای ایران، تأکید کرده است که «وظیفه ماست تمامی اقدامات حفاظتی را [در مورد متخصصان هسته‌ای] بیش از پیش به کار گیریم.

وی اضافه کرده است: «با تصمیمی که اخیراً گرفته شده است، قرار شده محافظت [از متخصصان هسته‌ای] را چند برابر کنند و شیوه‌های محافظت دیگر را هم اتخاذ کنند.»

«شهریاری در زمان ترور تحت حفاظت بود»

علی‌اکبر صالحی همچنین تصریح کرده است که صدها تن از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای ایران «از یک سال پیش» تحت حفاظت و مراقبت جدی قرار گرفته‌اند.

آقای صالحی همچنین گفته است: «دکتر شهریاری [در زمان سوءقصد] تنها نبودند و تحت حفاظت قرار داشتند» و همچنین «محل سکونت دکتر شهریاری خانه خودش نبوده است و تحت محافظت قرار داشته است.»

وی در مورد دلیل موفقیت مهاجمان در ترور آقای شهریاری نیز گفته است: «شیوه‌های شیطانی که دشمنان هر بار پیش می‌گیرند، غیرقابل پیش‌بینی است» و افزوده است که «اقدام تروریستی آنها لحظه‌ای بود».

پیش از این، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در تشریح نحوه ترور این دو استاد دانشگاه گفته بود که «هر دو سوء قصد توسط افراد موتورسوار صورت گرفته است و در هر دو مورد، بمبی با آهنربا به بدنه ماشین نصب شده است.»

این در حالی است که مجله تایم روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از یک متخصص امنیتی غربی نوشت، بمبی که منجر به کشته شدن آقای شهریاری شد، در خودروی وی کار گذاشته شده و توسط دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده است.

این کارشناس امنیتی در مورد سوءقصد به جان فریدون عباسی نیز فرضیه مشابهی را ارائه داده است.

ایران سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را مسئول ترور این دو فیزیکدان هسته‌ای می‌داند و این ترور‌ها را با تلاش جوامع غربی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مرتبط ارزیابی می‌کند.

کاخ سفید روز سه شنبه هر دو اقدام تروریستی در ایران را محکوم کرد اما سخنگوی دولت اسرائیل اعلام کرد که دولت این کشور مطابق روال همیشگی خود تمایلی به ابراز نظر در این موارد ندارد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.
XS
SM
MD
LG