لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

طرح جدید مجلس برای امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی


نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته که در طرح جدید «امر به معروف و نهی از منکر» پیش‌بینی شده که گردشگران خارجی نیز در ایران «امر به معروف و نهی از منکر» خواهند شد.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که شنبه ۱۱ مرداد منتشر شده، افزوده است که گردشگر خارجی که به ایران می‌آید باید در ورودی‌های کشور و نیز توسط افرادی که مجوز ورود او به ایران را صادر می‌کنند، درباره «تکالیف‌اش» آگاه شود.

به گفته آقای پژمانفر، در این طرح برای کسانی که «در مقابل امر به معروف و نهی از منکر بایستند»، مجازات زندان و سپس «برخوردهای شدید‌تر» در نظر گرفته شده است.

ایسنا گزارش داده که این طرح بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

آقای پژمانفر در این مورد افزود که ایران «یک نظام اسلامی است و ممکن است چیزهایی که در کشورهای دیگر مجاز است در ایران مجاز نباشد و ما براساس چارچوب قانونی مشخصی هرکسی را در جامعه می‌پذیریم.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران در توضیح بیشتری افزوده است: «فرض کنید شما به اروپا می‌روید. بعضی کار‌ها را که انجام می‌دهید پلیس با شما برخورد می‌کند، شما نمی‌توانید بگویید من قانون شما را نمی‌دانستم. شما موظفید در هر جایی که وارد می‌شوید قوانین را بدانید.»

«امر به معروف و نهی از منکر» از احکام اسلامی و یکی از فروع دین در فقه شیعه است.

بر مبنای این اصل که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم آمده، افراد جامعه وظیفه دارند که یکدیگر را به رفتار دینی تشویق و از رفتارهای غیر دینی نهی کنند.

در ایران، ستادی به نام «احیای امر به معروف و نهی از منکر» با بودجه دولتی فعالیت می‌کند.

در تیرماه سال جاری نیز، عبدالمجید محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله به ایسنا گفت که «گشت‌های موتوری» این گروه برای «امر به معروف و نهی از منکر» ادامه پیدا می‌کنند.

پیش از آن و در خردادماه، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در یک سخنرانی از گروهی موسوم به «حلقه‌های صالحین» خواسته بود تا «پرچم امر به معروف و نهی از منکر را به اهتزاز در بیاورند.»

این در حالی است که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی و سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در تیرماه گفته بود: «تحقیقات، مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته، وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن، تا ۲۰ درصد تغییر کرده است.»

وی در مورد سمت‌وسوی این تغییر «۲۰ درصدی» توضیحی نداد.

مباحث مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» پس از آن شدت گرفت که یک بسیجی به نام علی خلیلی، حدود سه سال پس از آنکه در یک درگیری خیابانی زخمی شد، درگذشت.

تعدادی از نیروهای بسیج و نیروهای موسوم به حزب‌الله، پس از درگذشت آقای خلیلی، گفتند که مرگ او به دلیل جراحاتی بوده که در اثر درگیری سه سال پیش حین «امر به معروف و نهی از منکر» رخ داده بود.

نصرالله پژمانفر هم به ایسنا گفته که پس از مرگ علی خلیلی، نمایندگان مجلس به لزوم تصویب طرحی برای گسترش «امر به معروف و نهی از منکر» و «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» پی بردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در تیرماه گفته بود که اگرچه «پاسداری از ارزش‌های والای دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر» برای دولت او «بسیار مهم» است اما «اصل اساسی» در اجرای این طرح «کرامت مردم» است.

XS
SM
MD
LG