لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

سلیمانی: ظریف اختیار معامله درباره موضوعی جز هسته‌ای را ندارد


قاسم سلیمانی در مجلس ختم مادر محمدجواد ظریف
قاسم سلیمانی در مجلس ختم مادر محمدجواد ظریف

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، گفته که به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، «اختیار مذاکره و معامله با غرب در موضوعی به جز پرونده هسته‌ای» داده نشده است.

خبرگزاری‌های فارس و مهر، بخشی از سخنان آقای سلیمانی در دیدار با اعضای هیئت اعزامی حماس به ایران در بهمن ماه سال جاری را منتشر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، دیدار هیئت اعزامی حماس با فرمانده سپاه قدس ایران، پس از آن صورت گرفت که یک «فایل صوتی» از گفت‌وگوهای رهبران این گروه به دست مقام‌های جمهوری اسلامی رسید که در آن، حمایت ایران از این گروه «دروغ بزرگ» توصیف شده بود.

آنگونه که در این گزارش آمده است، رهبر حماس که این سخنان را بیان کرده بود، تلاش کرد در بیروت با مسئولان ایرانی دیدار کند اما پیامی که دریافت کرد این بود: «بازی تمام شد».

این مسئله باعث شد تا یک هیئت دیگر از حماس به ایران سفر کرده و برای ادامه حمایت جمهوری اسلامی تلاش کند.

این هیئت با مقام‌های ارشدی مانند علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار کرد.

اما در دیدار آنها با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، تلاش کرده تا خیال هیئت فلسطینی را درباره حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی جمع کند.

آقای سلیمانی از جمله، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین را «چه قبل از توافق هسته‌ای چه بعد از آن، ثابت و راسخ و بدون تغییر» دانسته و گفته است: «ما با صدای بلند تأکید می‌کنیم که مذاکرات با غرب فقط درباره موضوع هسته‌ای بوده نه هیچ موضوع دیگری».

فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی تأکید کرده است: «هیچ معامله دیگری نیست و دکتر ظریف، وزیر امور خارجه نیز مأموریت مشخص و روشنی داشت و آن توافق هسته‌ای بود و برای موضوع دیگری به او اختیار داده نشده بود».

«از آرمان فلسطین دست بر نمی‌داریم»

آقای سلیمانی به هیئت حماس گفته که حتی اگر فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران «ده‌ها برابر» شود، «ما از آرمان فلسطین دست برنمی‌داریم. به همین دلیل کنگره بر موضع ضد ایرانی خود علیه ایران اصرار داد و تهران را حامی تروریسم و فلسطین می‌داند».

فرمانده سپاه قدس ایران توضیح داده است: «برخی می‌گویند ما از فلسطین برای منافع خود حمایت می‌کنیم اما آنچه از آغاز انقلاب تا کنون مبرهن بوده این است که ما بر سر مسئله فلسطین حاضر به مذاکره یا رسیدن به تفاهم با آمریکا نبوده‌ایم».

انتقاد از یکی از راهپیمایی‌های جنبش سبز و شعارهای مطرح در آن، قسمت دیگری از سخنان قاسم سلیمانی را به خود اختصاص داده بود.

او گفته که «موضوع فلسطین حتی در داخل ایران موضوعی اساسی است» و افزوده است: «چند سال پیش شعار نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران را سر دادند. از شما می‌پرسم اینها اکنون کجا هستند؟».

فرمانده سپاه قدس ایران تصریح کرده است: «ما این را در قاموس سیاسی خود ثبت کردیم. کسانی که هرگونه شعاری در مخالفت با حمایت ما از فلسطین سر دهند در هیچ پست سیاسی نخواهند بود و در راس تصمیم‌گیرندگان کلان کشور جای نخواهند داشت. کجا ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد؟»

در سال ۱۳۸۸ و در روزی که جمهوری اسلامی آن را روز «قدس» نامگذاری کرده، هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن سال و سرکوب‌های پس از آن، شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر دادند.

این شعار تاکنون با واکنش خشم‌آلود رهبران و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی مواجه بوده است.

XS
SM
MD
LG