لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

عضو شورای نگهبان «رایزنی» با این نهاد درباره ردصلاحیت‌ها را تکذیب کرد


سیامک ره‌پیک
سیامک ره‌پیک

سیامک ره‌پیک، از اعضای شورای نگهبان، برگزاری «جلسه یا رایزنی» با این شورا درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را تکذیب کرده است.

به گزارش جمعه دوم بهمن ایسنا، آقای ره‌پیک گفته است: «بعضی جاها عنوان شده که با شورای نگهبان جلساتی داشته یا رایزنی کرده‌اند درحالی که در شورا جلسه‌ای برگزار نشده و رایزنی انجام نشده است.»

این در حالی است که خبرگزاری فارس در همین روز و به نقل از آقای ره‌پیک، از جلسه شامگاه پنجشنبه شورای نگهبان با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خبر داده است.

سیامک ره‌پیک که سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات کشور نیز است، گفته که «در این جلسه در مورد بررسی صلاحیت‌ها نکاتی مطرح شد» و افزوده است: «وزیر کشور نظراتی داشتند، مجموع بحث‌ها این بود که در بررسی صلاحیت‌ها قانون رعایت شود تا حق کسی ضایع نشود. طبیعتا هم شورای نگهبان و هم سایر دستگاه‌ها خودشان را مقید و موظف می‌دانند که قانون را مراعات کنند و به حقوق معترضین توجه کنند.»

عضو شورای نگهبان ابراز امیدواری کرده تا «در زمان مقرر و به شکل متعارف و مناسب صلاحیت‌ها بررسی شود.»

بر اساس اعلام شورای نگهبان، افرادی که صلاحیت آنها برای نامزدی در یکی از دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا مجلس شورای اسلامی رد شده و به این مسئله در فرصت قانونی اعتراض کرده باشند، تا ۱۶ بهمن پاسخ نهایی خود را خواهند گرفت.

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اکثرا اصلاح‌طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند دوره‌های قبل، با واکنش منفی این جریان روبرو شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز گفته است که «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

دبیر ستاد انتخابات کشور که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند نیز گفته که اگر «تعداد زیادی» از کاندیداهای رد صلاحیت شده تایید نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

رئیس جمهور ایران همچنین گفته که اسحاق جهانگیری، معاون اول خود را برای رایزنی با شورای نگهبان درباره این مسئله تعیین کرده است.

محمدرضا عارف، از شخصیت‌های ارشد اصلاح‌طلب نیز گفته که در این خصوص رایزنی خواهد کرد.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قاطعانه از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دفاع کرده است.

XS
SM
MD
LG