لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

نامه به صالحی برای «ارائه اسناد محرمانه» توافق به کمیسیون برجام


علی‌اکبر صالحی (راست) در حال دست دادن با علیرضا زاکانی در مجلس شورای اسلامی
علی‌اکبر صالحی (راست) در حال دست دادن با علیرضا زاکانی در مجلس شورای اسلامی

ابراهیم کارخانه‌ای، عضو کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی توافق هسته‌ای، از نامه رئیس این کمیسیون به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای «ارائه اسناد محرمانه» مربوط به این توافق خبر داد.

آقای کارخانه‌ای روز شنبه، ۲۸ شهریور، به خبرگزاری فارس گفت که علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه مجلس، در نامه‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، از او خواسته است تا «اسناد محرمانه» مربوط به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ به این کمیسیون ارائه شود.

عضو کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی توافق هسته‌ای در این باره افزود: «این اقدام در راستای بررسی‌های دقیق‌تر برجام {توافق هسته‌ای} انجام شده تا وکلای ملت پس از آگاهی از تمامی ابعاد توافق با دقت بیشتری ابعاد برجام را مورد بررسی قرار دهند تا مبادا لایه‌های پنهان این توافق تعهدات مضاعفی را برای کشورمان ایجاد کند.»

پیش از این، محمود نبویان، دیگر عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، نیز اعلام کرده بود که این کمیسیون قصد دارد تا علاوه بر متن توافق هسته‌ای، اسناد محرمانه مربوط به آن را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به نظر می‌آید اشاره این نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توافقی باشد که در حاشیه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، میان جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امضا رسید تا بر اساس آن، نحوه بازرسی این نهاد از برنامه اتمی ایران و تاسیسات آن مشخص شود.

هم دولت آمریکا، هم دولت ایران و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که این توافق محرمانه است، اما در آن سو، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کنگره آمریکا و کار‌شناسان امنیت هسته‌ای، خواستار افشای جزئیات آن هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران است. این نهاد زیر نظر سازمان ملل متحد، از جمله باید درباره برخی از اقدامات مشکوک برنامه اتمی جمهوری اسلامی در گذشته اظهار نظر کند.

آقای زاکانی چند روز پیش در نامه‌ای جداگانه به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از او نیز خواسته بود تا در جریان سفر آینده یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ترتیب حضور او در مجلس شورای اسلامی را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG