لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

پنتاگون: ایران فناوری‌های کاربردی در جنگ‌افزار اتمی را توسعه می‌دهد


 پرتاب موشک در مانور ولايت ۹۰
پرتاب موشک در مانور ولايت ۹۰

وزارت دفاع آمريکا می‌گويد که ایران به رغم حضور در گفت‌وگوهای اتمی با شش قدرت جهانی، توسعه فناوری‌هايی که «می‌توانند برای جنگ‌افزار هسته‌ای مناسب باشند» را ادامه می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۳ خرداد شبکه خبری بلومبرگ، يک ارزيابی غير محرمانه از توانايی‌های نظامی ايران که توسط پنتاگون انجام شده، از گسترش و توسعه موشک‌های بالستيک ايران به عنوان يکی از اين فناوری‌ها نام برده است.

در اين گزارش اگرچه تاکيد شده که ايران به تعهدات هسته‌ای خود بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک «به طور کامل» عمل و «پيشرفت» برنامه اتمی‌اش را «متوقف» کرده است اما «به نظر می‌آيد که فعاليت‌های مخفی {جمهوری اسلامی} ادامه دارد».

به گفته وزارت دفاع آمريکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «به ويژه در عراق، سوريه، لبنان، بحرين و يمن» به ابزار کليدی سياست خارجی ايران تبديل شده است.

در اين گزارش در عين حال گفته شده که دکترين نظامی ايران «در وهله اول دفاعی» و برای حفاظت از جمهوری اسلامی «از تبعات سياست‌های ستيزه‌جويانه‌تر تهران مانند فعاليت‌های مخفی و تروريسم» است و نه به عنوان «وسيله‌ای برای نمايش قدرت ايران».

به ارزيابی پنتاگون، جنگ داخلی سوريه و بی‌ثباتی در عراق «آزمايش شده اما تغييری اساسی در اين وضعيت» به وجود نياورده است.

در همين روز چهارشنبه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که با اينکه هنوز گزارش وزارت دفاع را نديده اما «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی ايران، «چيزی است که ما نشان داده‌ايم {در هر توافقی} می‌خواهيم حل شود».

آقای ارنست تاکيد کرد که حتی مذاکرات موفق {هسته‌ای} با جمهوری اسلامی، تمام نگرانی‌های ايالات متحده را درباره اقدامات ايران برطرف نمی‌کند.

ايران و آمريکا همراه با روسيه، چين، آلمان، فرانسه و بريتانيا، دهم تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافقی به منظور پايان دادن به بيش از يک دهه گفت‌وگو درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

«سيستم روسی»

در بخش ديگری از گزارش وزارت دفاع آمريکا آمده که دکترين نظامی ايران بر مبنای «جلوگيری از حمله نظامی، بقا در برابر تهاجم اوليه و انتقام از متجاوز برای وادار کردن او به راه حل ديپلماتيک به جای خصومت» طراحی شده است.

پنتاگون، افزايش احتمال تحويل گرفتن سيستم‌های دفاع ضد هوايی اس-۳۰۰ از روسيه را نمونه‌ای از اين دکترين عنوان کرده است.

تلاش برای افزايش توانايی‌ها در کنترل تنگه هرمز و در يک درگيری احتمالی، يکی ديگر از موارد اين دکترين بيان شده است.

«افزايش بی‌سر و صدا و فزاينده جنگ‌افزارهای مرگبار مانند مين‌های دريايی پيشرفته، زيردريايی‌های کوچک اما کارآمد، هواپيماهای جنگی بدون سرنشين، سکوهای ساحلی موشک‌های کروز، قايق‌های جنگی و موشک‌های ضد کشتی» از ديگر مواردی است که توسط وزارت دفاع آمريکا به عنوان دکترين نظامی جمهوری اسلامی ايران عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG